GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 84

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

64

J. Z. BARUCH

schouwen. Het is een merkwaardig feit, dat ondanks de theorie van de natuurlijke oorzaken van ziekten de Griekse geneeskunde geen oog had voor besmetting of het directe overbrengen van ziekten van mens op mens. Maar in het Oude Testament vinden we een systematische inspectie van de patiënt door de priester, die hem, afhankelijk van de diagnose, van de gemeenschap afzondert of hem weer toelaat tot de mensengemeenschap na de therapie."

2.

Gegevens in het Oude Testament

Er zijn vele plaatsen in de bijbel waar een bepaald verband tussen zonde en ziekte wordt verondersteld of zelfs duidelijk aanwezig wordt geacht. Ziekte is dan het gevolg van de zonde. Ziekte of dood is de straf voor een begane zonde, welke op zich zelf bestaat uit het overtreden van de goddelijke voorschriften. Het is mogelijk, dat ziekten optreden als gevolg van een vergissing, onwetend begaan. Als in Gen. 13, 15 w . het verhaal verteld wordt van Saraï, de vrouw van Abram, welke in het huis van Pharao wordt genomen, op grond van haar schoonheid, dan „treft God Pharao en zijn huis met grote plagen wegens Saraï, de vrouw van Abram". Pharao begrijpt zonder meer, dat de ziekten en plagen, welke hem en zijn gezin treffen, uiteindelijk veroorzaakt worden door een overtreding, welke hij begaan heeft. Duidelijk spreekt God zelf over het verband tussen overtreding en ziekte, als het Joodse volk uit Egypte trekt. Daar heeft het volk de ziekten en plagen gezien, welke door God over Egypte en de Egyptenaren zijn gebracht. Na de doortocht door de Schelfzee klinkt het dan: „Indien gij luisteren zult naar de stem van de Heer Uw God en datgene zult doen, wat juist is in Zijn ogen, horen zult naar Zijn geboden en in acht zult nemen al Zijn voorschriften, dan zal ik alle ziekten, welke ik Egypte heb opgelegd, U niet opleggen, want Ik, de Heer, ben Uw geneesheer" (Ex. 15, 26). Uitvoerig worden in Lev. 26 de lichamelijke kwalen en plagen geschilderd, welke het gevolg zullen zijn van ongehoorzaamheid aan de goddelijke geboden. Koorts, nederlaag in de oorlog, hongersnood en pest zullen het gevolg zijn volgens vers 14, „indien gij niet naar Mij zult luisteren en Mijn geboden niet zult opvolgen." In Num. 12 wordt het verhaal gedaan van de tsara'ath, de ziekte welke Mirjam trof als gevolg van haar kwaadspreken over Mozes. Een zeer rechtlijnig en causaal verband wordt daar aangewezen tussen de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's