GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

E. BOEKER

129

exploiteerden wij kinderen en nu beginnen wij ons af te vragen of onze handel met ontwikkelingslanden wel in alle opzichten fair is. De moraal als toegepaste ethiek verandert kennelijk in de loop der tijden. De genoemde veranderingen zal een ieder positief waarderen. Men moet zich dan realiseren, dat de officiële christelijke kerken bij deze ontwikkeling in de moraal geen stuwende kracht hebben gevormd. Wel kan men verbanden leggen met het joods-christelijke cultuurpatroon waarin christenen leven, samen met vele anderen, die de officiële christelijke leer niet zijn toegedaan. Bij het uitwerken van een practische sociale ethiek zou ik willen komen tot het formuleren van een aantal doelstellingen van het maatschappelijk handelen en een aantal normen waaraan men zich bij het bereiken van deze doeleinden zal moeten houden. Dat kan dan gebeuren in een taal die niet expliciet verwijst naar een christelijke mens-beschouwing, opdat een polemiek over de bronnen van de ethiek niet het bereiken van gemeenschappelijke doeleinden op kortere en langere termijn in de weg staat"). Dat neemt niet weg dat men als christelijke gemeenschap zal uitgaan van het inzicht, dat de mens bondgenoot moet zijn van God en de medemens op aarde'^) en van het geloof dat men een rol moet spelen in de heilsgeschiedenis, die uitloopt op een nieuwe aarde. Het is interessant om op te merken, dat het voor vele natuurwetenschappers aantrekkelijk blijkt te zijn vanuit de praktijk een aantal ethische gedragsregels te formuleren en daarna te proberen die weer af te leiden uit een aantal grondslagen. Groenewold*') en Jordan") wijzen er bij voorbeeld op, dat dit in feite de manier is waarop men ook in de natuurwetenschappen te werk gaat. Zonder nu toch een polemiek te beginnen, wil ik opmerken dat ook de natuurwetenschap een bepaalde houding tegenover de natuur impliceert, welke weer samenhangt met het joods-christelijke cultuurpatroon waarin deze wetenschap haar bloei begon. Ook als men onderzoekt hoe waarden in de praktijk van de industriële samenleving functioneren zal men waarde-oordelen moeten vellen. Zulk een onderzoek, zoals dat in een interuniversitair instituut'") in Rotterdam plaats vindt is overigens wel essentieel om een hanteerbare sociale ethiek op te stellen. Ik juich het daarom toe dat ook de Vrije Universiteit daarin participeert. Ik wil nu als voorbeeld van een doelstelling voor het maatschappelijk handelen de inspirerende visie van Erich Fromm") weergeven. Deze Duits-Amerikaanse psycho-analyticus ziet dit handelen als het streven naar een samenleving, waarin ieder mens optimale mogelijkheden heeft om zijn creatieve kwaliteiten te ontplooien. Dat zijn bijv. liefde,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's