GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 59

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAUL TOURNIER

39

dat Paul Tournier te lang spreekt en Racanelli ook; de Fransen hebben te weinig discipline en de Duitsers te veel; de Zwitsers zijn te hoogmoedig, omdat ze denken de redders van de wereld te zijn. Dan gaan al die geërgerdheden de dialoog remmen maar het is de dialoog die de aggressie kan opheffen, de aggressie doden. Dat hebben we vaak beleefd. We moeten deze dingen durven zien want anders lopen we het gevaar onze aggressie te verdringen en juist daardoor de echte dialoog onmogelijk te maken. In de eerste jaren van onze conferenties was er een conflict tussen Maeder en mij; de goede Siebeck kwam me opzoeken om ons te verzoenen en we hebben elkaar gevonden op de knieën voor mijn bureau in de spreekkamer en we hebben God daarna om vergeving gevraagd. De dialoog had over de aggressie getriomfeerd. Vaak heb ik er met mijn patiënten over gesproken, dat de aggressie een teken is dat de dialoog is mislukt of zoals mevr. Levy Valency zegt: de aggressie is het wanhopen de dialoog ooit weer te kunnen hervatten. Verscheidenen hadden bezwaren en zeiden: „Toch is dat niet helemaal zo". Ze drukten het als volgt uit: „Er is toch een hoop in de wanhoop". Dat is een zeer belangrijke gedachte. De totale wanhoop is capitulatie. Het betekent de wapens uitleveren. Aggressiviteit betekent dat het leven er nog is, een restant dat zich nog verweert. Dat wil zeggen dat de aggressiviteit een mislukte dialoog is maar tegelijk een hopen tegen beter weten in dat de dialoog nog hersteld kan worden. Als het dan niet door de dialoog kan dan door de aggressie. Ik las een artikel van een psychiater over een psychiatrische patiënt die in de anonimiteit van het gesticht alleen nog maar door aggressiviteit contact met de ander zocht. Het probleem van de aggressiviteit ligt in wezenlijke behoeften van de mens zich te uiten. Als men niet erkend en opgenomen wordt in de gemeenschap dan komt de aggressie tegen diegene die hem terug duwt. Aggressie betekent de hoop zich tot nog te kunnen laten horen en dan aangenomen te worden. Er is een kiem van liefde in elke aggressie en omgekeerd en wij moeten de liefde die in de aggressie schuil gaat leren zien en de aggressie die in de liefde is aannemen. Elke aggressiviteit drukt een wezenlijk probleem uit, dat door de samenleving verdrongen is. En de samenleving is sterk en kan alles in de kiem smoren zonder dat de aggressiviteit aan het licht komt. Ik haal nog eens de geschiedenis van de overspelige vrouw aan. De farizeeërs komen helemaal correct en beleefd en vriendelijk met de wetten van Mozes in de hand, die zegt dat de vrouw gedood moet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's