Kijk op VU! - pagina 9
politieke partijen t e kunnen verenigen. Toch waren er ook toen al,
die in de eenheidsdroom niet geloofden, die de „ e e n h e i d " juist van
Duitsland en Italië weinig aanlokkelijk en navolgenswaard achtten.
Maar velen hoopten, dat tegenover die opgelegde, valse eenheid het
Nederlandse volk een eenheid zou kunnen stellen van geheel
andere aard.
O n d e r de vele redenen, d i e de mislukkrng van dat streven zouden
kunnen verklaren zijn er twee van bijzonder gewicht.
Daar is allereerst die, welke men met een wat ouderwetse uitdrukking
kan aangeven als de invloed van het historisch-gewordene. De
moderne mens, de moderne jeugd vooral kan alleen van die term
al wat kregel w o r d e n : al dat ouwe, dat geestelijk herkauwen zint
hem niet. Het heden eist hem op, de toekomst ligt open.
D e geschiedenis heeft in onze tijd de w i n d niet mee; die tijd is
a-historisch. M e n hoeft daar niet om t e jammeren: dat verandert w e l
weer. W a n t de geschiedenis is in het zijn, ook van de moderne
mens, zo reëel, zo bepalend, dat z e door afkeer en kregeiheid w e l
een tijdlang in de hoek kan w o r d e n geduwd, dat men kan doen
alsof z e er niet is, maar het zal blijken dat men zonder geschiedenis
eenvoudig niet kan. D e nuchterheid zal het w e l weer winnen van
de afkeer. Ontneemt men de moderne bioloog de geschiedenis dan
zal hij per consequentie het zonder erfelijkheidsleer moeten stellen.
O n t n e e m de moderne medicus de geschiedenis en hij zal de patiënt
bij het onderzoek niet mogen vragen aan welke kwaal zijn vader
en moeder zijn gestorven. Een moderne rooms-katholiek zonder
geschiedenis is een katholiek gelovige zonder heiligen en zonder
paus en zonder feestdagen. Is christendom zonder erkenning van
de geschiedenis mogelijk? Hoe tellen w e onze jaren zonder erken-
ning van de geschiedenis en w a t blijft er van het christendom over
als w e niet uitgaan van het paasgebeuren als van een historische
gebeurtenis?
De verzuiling van ons volk is historisch bepaald. Dat is geen credo
en geen belijdenis dat het goed is zoals het is en dat w e daarom
die verzuiling maar moeten koesteren. Het is nuchter het zien van
een relatie.
M e n kan de scheidingslijnen, die thans het Nederlandse volk in
groepen delen, niet los zien van t w e e gebeurtenissen, die lang
geleden hebben plaatsgehad.
7
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's