GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44

De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ben in deze stichting. Het feit dat de nieuwe school een

LOM-school werd en geen tweede p.i.-school kwam omdat

de inspectie van het B . L . O . het werk onvoldoende specia-

listisch vond voor deze benaming. Behalve het p.i. was

ook de school in versukkeling geraakt (en langzamerhand

zelfs wat los komen te staan van het p.i.).

De nieuwe school is alleen bestemd voor kinderen van

buiten het instituut. De 'buitenschool' wordt hiermee niet

alleen figuurlijk maar ook letterlijk een buitenschool. Uit-

eindelijk wordt begin 1964 met de bouw van de school ge-

start en deze wordt eenjaar later voltooid. De Professor

Waterinkschool, want zo wordt de school vanaf het begin

genoemd, is hiermee een feit. Na dertig (!) jaar trouwe

dienst als hoofdonderwijzer van de school verbonden aan

het P.I., verlaat dhr. Eisses op 31 december 1961 het insti-

tuut. Vanaf de oprichting was hij het hoofd van de school.

De laatste jaren hield hij zich vooral bezig met de afdeling

voor externe leerlingen van de school. Hij zou worden op-

gevolgd door dhr. L. Knol wat betreft de interne school.

Deze laatste zorgde door zijn open instelling er o.a. voor

dat het onderwijs aan het P.i. en de behandeling in het in-

ternaat op elkaar werden afgestemd. De school werd mede

dankzij hem een geïntegreerd onderdeel van de totale be-

handeling op het P.i.

In de loop der jaren specialiseert de P.I.-school zich hoe

langer hoe meer. Deze specialisatie drukt zich onder meer

uit in een speciale afdeling voor Zeer Jeugdigen (vanaf

1968) en de grote aandacht voor specifieke leerproblemen,

met name dyslexie. Het onderwijs is dan al hoe langer hoe

meer weer deel gaan uitmaken van de gehele behandeling

die een kind krijgt op het P.I. De onderwijzer en de onder-

wijzeres geven niet alleen les maar zijn door hun taak ook

betrokken bij het behandelingsplan. Dit betekent een ver-

zwaring van de taak van het lesgevend personeel. In

1978 wordt besloten een leerkracht 'speciale taken' aan te

stellen.

In dezelfde tijd blijkt de huisvesting van de interne

school onvoldoende als gevolg van de groei en intensive-

ring van het werk. Het gebouw van de Professor Waterink-

school zou een oplossing zijn. Zo gaat men op zoek naar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's