Vinden en zoeken: het bijzondere van de Vrije Universiteit - pagina 106
Het bijzondere van de Vrije Universiteit
94 W. DE HAAS
de meest basale en meest publieke tekst, die als "algemene informatie
over dit academisch milieu onder het motto De tijd vraag om een Vrije
Universiteit, in de studiegids leest."' Er staat geschreven: "Als student ben
je tegenwoordig niet zomaar tevreden. Je wilt een leuke studie, van hoog
niveau, die goed georganiseerd is en j e wilt ook nog kunnen genieten
van het studentenleven. Als je straks bent afgestudeerd stel je dezelfde
eisen. Een leuke baan, een goed salaris en voldoende vrije tijd om ook
nog aan jezelf toe te komen". Er valt in genoemde tekst niet een passage
aan te wijzen die studenten en hun docenten wèl serieus neemt. Men
ontkomt niet aan een gevoel van gêne.
De slotsom waartoe Oelkers komt, maakt, zeker pedagogisch be-
schouwd, een nogal deprimerende indruk. Immers, en het werd al
eerder opgemerkt, kind en jeugdige wordt elke oriëntatie onthouden. Het
is echter nog de vraag of dat noodzakelijkerwijs de uitkomst is van de
fascinatie die van het verhaal als vorm op pedagogen uitgaat. Dat moet
worden betwijfeld, aangezien vooraanstaande denkers over narriviteit in
onze jaren, anders dan Oelkers, de gedachte aan het bestaan van een
canon, die per definitie fungeert als een richtsnoer voor het componeren
van het eigen levensverhaal, handhaven. Daarover een enkel woord
naar aanleiding van het werk van de theoretisch-psycholoog Bruner en
de wijsgeer Ricoeur.
Het vertellen van een verhaal is voor Bruner een strategie om het
zinsverstorend effect van een plotselinge gebeurtenis te overwinnen. Het
valt sterk op, dat niet elk verhaal die functie kan vervullen. Bruner stelt
dat, wil de ontstane dissonatie worden opgeheven, het vertelde verhaal
moet zijn georiënteerd aan een normatief kader. Dat is voor hem de "folk
psychology", die niet moet worden opgevat als een subdiscipline van de
psychologie of zoiets, maar als een geheel van vanzelfsprekendheden
aan opvattingen en overtuigingen die in een gemeenschap leven. De
ervaring met exceptionele gebeurtenissen moet via onderhandeling—en
het verhaal is zo'n onderhandelingsstrategie—weer in overeenstem-
ming worden gebracht met de heersende overtuigingen. Hij schrijft, dat
bij ontstane verwarring een verhaal de functie vervult een intentionele
staat te vinden die een afwijking van een canoniek, cultureel patroon
verzacht of in elk geval begrijpelijk maakt." Daaruit wordt duidelijk, dat
Bruner zich, voor wat het verhaal betreft, nadrukkelijk oriënteert aan een
bestaande canon, die hij vindt in de 'folk psychology'. Bruner is zich,
voor wat de canoniciteit van het verhaal betreft, ook steeds duidelijker
gaan uitspreken: de narrative realiteit van de wereld "is of canoniek, of
wordt gezien als de afwijking van de canoniciteit die is geïmpliceerd".'^
Hoe hoogst subjectief een gebeurtenis wordt ervaren, op het moment dat
daarover een verhaal wordt verteld, laat canoniciteit zich op een of
andere wijze gelden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 196 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 196 Pagina's