Is studeren ook al een last? - pagina 42
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
De overige uren (65) zijn gereserveerd voor een korte stage en studie-
begeleiding.
Er komen een aantal vakken aan de orde die in de propedeuse niet eer-
der behandeld werden. Zo komt er in de introductie aandacht voor stu-
dievaardigheden, waaronder kennismaken met de bibliotheek, en een
overzicht over studie en beroep. In geneeskundig handelen is plaats
voor EHBO en lichamelijk onderzoek. Bij structuur en functie wordt
uitgegaan van een geïntegreerde benadering van het menselijk lichaam
waarbij gewerkt wordt van macro- naar micro-niveau.
Wetenschappelijke vorming wordt meer dan statistiek-onderwijs en
menselijk gedrag wordt een wezenlijk deel van het eerste jaar, evenals
een overzicht van de gezondheidszorg en een inleiding in de epidemio-
logie.
Op grond van dit plan gaan de vakgroepen in de projectgroepen aan
het werk.
Na drie jaar alleen spreken over de herprogrammering is de discussie
beland op het werkniveau.
De verwachtingen, die ik uitspreek in een Mediaan in juni 1979 dat in
1980 het nieuwe curriculum kan aanvangen worden echter niet
bewaarheid omdat de vakgroepen lang de tijd nodig hebben. Het lukt
pas in augustus 1980 met een rapport "Invulling van de propedeuse" te
komen.
Dit rapport is een interim-rapport, omdat nog niet alles volledig is. Er
is vooral nog een groot verschil van mening tussen de CVH en de pro-
jectgroep "structuur en functie", waarin de preklinische vakgroepen
samenwerken. Volgens de CVH en de studenten zijn er te veel contac-
turen en te weinig studieuren. Het fysiologie-onderwijs wordt in
tegenstelling tot de andere vakken sterk uitgebreid, terwijl de leerdoe-
len van biologie niet duidelijk geïntegreerd zijn in de anatomie. Aan
integratie tussen vakken is in het geheel geen aandacht besteed. Er
blijven vak-toetsen bestaan. De commissie is van mening dat het aan-
tal of het niveau van de leerdoelen verlaagd moet worden. Het bestuur
kiest in deze discussie vooral de kant van de vakgroepen.
Met de andere projectgroepen is een redelijk overeenstemming bereikt
en in de raad is niet veel discussie over de invulling van de blokken
"geneeskundig handelen", "wetenschappelijke vorming", "menselijk
gedrag", "inleiding in de gezondheidszorg". De raad houdt haar
bedenkingen m.b.t. de invulling door de projectgroep "introductie".
In het cursusjaar 1980/81 verschijnt een definitief rapport over de pro-
40
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's