GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 42

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De overige uren (65) zijn gereserveerd voor een korte stage en studie-

begeleiding.

Er komen een aantal vakken aan de orde die in de propedeuse niet eer-

der behandeld werden. Zo komt er in de introductie aandacht voor stu-

dievaardigheden, waaronder kennismaken met de bibliotheek, en een

overzicht over studie en beroep. In geneeskundig handelen is plaats

voor EHBO en lichamelijk onderzoek. Bij structuur en functie wordt

uitgegaan van een geïntegreerde benadering van het menselijk lichaam

waarbij gewerkt wordt van macro- naar micro-niveau.

Wetenschappelijke vorming wordt meer dan statistiek-onderwijs en

menselijk gedrag wordt een wezenlijk deel van het eerste jaar, evenals

een overzicht van de gezondheidszorg en een inleiding in de epidemio-

logie.

Op grond van dit plan gaan de vakgroepen in de projectgroepen aan

het werk.

Na drie jaar alleen spreken over de herprogrammering is de discussie

beland op het werkniveau.

De verwachtingen, die ik uitspreek in een Mediaan in juni 1979 dat in

1980 het nieuwe curriculum kan aanvangen worden echter niet

bewaarheid omdat de vakgroepen lang de tijd nodig hebben. Het lukt

pas in augustus 1980 met een rapport "Invulling van de propedeuse" te

komen.

Dit rapport is een interim-rapport, omdat nog niet alles volledig is. Er

is vooral nog een groot verschil van mening tussen de CVH en de pro-

jectgroep "structuur en functie", waarin de preklinische vakgroepen

samenwerken. Volgens de CVH en de studenten zijn er te veel contac-

turen en te weinig studieuren. Het fysiologie-onderwijs wordt in

tegenstelling tot de andere vakken sterk uitgebreid, terwijl de leerdoe-

len van biologie niet duidelijk geïntegreerd zijn in de anatomie. Aan

integratie tussen vakken is in het geheel geen aandacht besteed. Er

blijven vak-toetsen bestaan. De commissie is van mening dat het aan-

tal of het niveau van de leerdoelen verlaagd moet worden. Het bestuur

kiest in deze discussie vooral de kant van de vakgroepen.

Met de andere projectgroepen is een redelijk overeenstemming bereikt

en in de raad is niet veel discussie over de invulling van de blokken

"geneeskundig handelen", "wetenschappelijke vorming", "menselijk

gedrag", "inleiding in de gezondheidszorg". De raad houdt haar

bedenkingen m.b.t. de invulling door de projectgroep "introductie".

In het cursusjaar 1980/81 verschijnt een definitief rapport over de pro-

40

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's