Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 32
V o o r b e p a a l d e t i j d
wetgeving. Het waren jaren waarin het aan geloof in maakbaarheid
van structuren en culturen niet ontbrak.
Zo'n proefveld was er ook In de Letterenfaculteit van de VU, bij
de afdeling Nederlands. In samenwerking tussen goed georgani-
seerde studenten en de medewerkers van de afdeling werd, met
gedogen door de hoogleraren, een drastische modernisering van
het onderwijs- en studieprogramma tot stand gebracht. Dat werd
wel vergemakkelijkt door het ontbreken van politiek conflict. Ook
de studenten die de maatschappij wilden hervormen, zagen in dat
de studie van de Nederlandse taal- en letterkunde daartoe weinig
ingang bood.
De onderwijshervorming bij Nederlands was radicaal. Er werd
aangeknoopt bij de moderne wetenschappelijke kennisbestanden,
en zo veel mogelijk afstand genomen van het Academisch Statuut
(dat overigens in de jaren '70 in hoog tempo werd uitgekleed en
in de jaren '80 werd vervangen door het huidige visitatiesysteem).
Er werd eerst een studieprogramma opgesteld, met verdeling van
de tentamens over de jaren, volgens een logische opbouw en een
allocatie van studententijd. Het onderwijs werd opgevat als bege-
leiding van de studie: inleiding, motivering, structurering, onder-
steuning e.d. Bijgevolg konden onderwijs- en studieprogramma
sterk worden geïntegreerd. Hoorcolleges werden zo veel mogelijk
vervangen door werkcolleges en werkgroepen, waarin 'huiswerk'
van studenten werd verlangd. Er werden syllabi geschreven en
samengesteld, met fotocopieën en literatuurlijsten. Beoordelings-
normen werden geëxpliciteerd. De meest vergaande innovatie
was het toepassen van blokprogramma's, waarin studenten in de
loop van een aantal weken hun tijd aan slechts twee vakken be-
steedden, afgesloten door een tentamen. Het onderwijs voor dat
tentamen werd dan heel intensief in diezelfde weken gegeven.
Docenten kregen aldus collegevrije periodes beschikbaar voor hun
onderzoek. Naar de onderwijskundige wijsheid van die tijd was
dat alles geavanceerde modernisering en professionalisering van
universitair onderwijs.
26
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's