Omstreden normalisering - pagina 285
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
veel studenten in vele studierichtingen op te leiden en veel - vaak ex-
tern beoordeeld en extern gefinancierd - wetenschappelijk onderzoek
in vakgroepen en onderzoekinstituten te doen. Hierdoor hebben ze
hun functie van academisch opleidingsinstituut weten te behouden en
versterken. Ze zijn er ook in geslaagd het merendeel van het weten-
schappelijk onderzoek binnen hun instellingen te behouden. Hetgeen
bepaald geen vanzelfsprekendheid is. In landen als Duitsland en
Frankrijk zijn onderzoekinstituten vaak buiten de universiteiten ge-
positioneerd. De explosieve groei van het aantal hoogopgeleiden en
het vele wetenschappelijk onderzoek hebben bijgedragen aan ingrij-
pende veranderingen van onze samenleving: de industriële maat-
schappij is de afgelopen veertig jaar getransformeerd tot kennissa-
menleving. De contouren hiervan werden al direct na de Tweede
Wereldoorlog zichtbaar. Vanaf de jaren vijftig formuleerden verte-
genwoordigers van bedrijfsleven, universiteiten en overheden visies
over de eisen waaraan ook universiteiten moesten gaan voldoen om de
maatschappelijke (vooral economisch-technologische) behoeften
succesvol te kunnen accommoderen. Vooral de werkstukken van re-
geringscommissaris Kees Posthumus zijn monumentaal te noemen.
De titel van zijn spraakmakende nota uit 1968 was modern en liet aan
duidelijkheid weinig te wensen over: De universiteit, doelstellingen,
functies, structuren. De brochures Universiteit en bedrijfsleven en Ra-
denuniversiteit, geschreven door SVB- en KrU-leden, gaan eveneens
over functie, doelstellingen en structuren; zij waren ook imposant en
modern. Wel stonden ze qua maatschappijopvatting en visie op func-
ties, inrichting en besturing van de universiteiten dwars op het werk
van Posthumus en vooral op dat van Maris.
Na de onontkoombare implosie van de professorenuniversiteit aan
het eind van de korte jaren zestig kwam in de lange jaren zeventig het
ingrijpende opbouwproces van de massa-universiteiten op alle speel-
velden moeizaam en conflictrijk op gang. Alle partijen lieten zich door
de tijdgeest van de maakbare samenleving opsluiten in het frame van
uniformering, homogenisering en planning met een dominante rol
voor de staat als beleidsvoerend en procesvoerend orgaan. Bestaande
variëteit tussen en binnen universiteiten werd tamelijk gemakkelijk
opgegeven. Alle partijen richtten zich op de inrichting van een demo-
cratisch universitair bestel: hoe de machts- en zeggenschapsverhou-
dingen landelijk, universitair en in faculteiten en studierichtingen op
de verschillende speelvelden te reguleren? In dit proces speelde de ra-
dicale studentenbeweging enige tijd een dominante rol.
283
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 285](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's