GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 410

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 410

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

4o6 Yl C Filosofen van de systematische vakken

w o o r d , zin of tekst betekenis heeft? Gezien de intellectuele ontwikkeling die hijzelf

had doorgemaakt, merkte Van W o u d e n b e r g op dat het lijkt alsof in het denken over

betekenis een tweedeling is ontstaan. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde

Staten h o u d e n analytische filosofen zich bezig met problemen die betrekking heb-

ben op w o o r d - en zinsbetekenis. Anderszijds houden continentale hermeneutisch

georiënteerde filosofen zich bezig met tekstbetekenis en tekstinterpretatie. Van

W o u d e n b e r g wilde laten zien dat het hier om verwante problemen gaat, die bij de

bespreking van de betekenis van diverse taaluitingen aan de orde komen.'* In zijn

onderwijs was hij glashelder en creatief, en stimulerend voor zowel studenten als

promovendi.'7

Hij kon met gemak en gevoel voor humor populair-wetenschappelijke verhalen

schrijven. Zo schreef hij van 2002 tot 2004 eenmaal per veertien dagen een column in

het dagblad Trouw. Alledaagse onderwerpen gingen onder het fileermes en gaven

hem aanleiding om er een standpunt over in te nemen, terwijl tal van lezers zich uit-

gedaagd voelden om hem te bestrijden of anderszins van repliek te dienen. Een aantal

columns verscheen enkele jaren later gebundeld onder de titel Als ik in Bagdad was

geboren, was ik moslim geweest — een contrafactische bewering die hij van verschil-

lende kanten bekeek. Hoewel hij erkende dat zijn boekje met columns 'slechts flitsen

en fragmenten' bevatte, stelde hij dat het wel om 'een heuse filosofie' ging.'* Andere

in Trouw gepubliceerde columns verschenen in 2009 gebundeld onder de titel Er zijn

geen dingen die niet bestaan. Wat is filosofie en wat heb je eraan?

O p zijn vakgebied maakte Van W o u d e n b e r g naam met zijn bijdragen aan interna-

tionale symposia, tijdschriften en bundels. Zo trad hij met T. C u n e o op als editor

van The Cambridge Companion to Thomas Reid, die in 2004 verscheen. D e acht-

tiende-eeuwse Schotse filosoof Reid, die een vorm van filosofisch realisme verde-

digde in kentheorie en ethiek, werd gepresenteerd als een belangrijk alternatief voor

H u m e ' s scepticisme. Kants idealisme en Descartes' rationahsme. Dat dit boek het

resultaat was van een samenwerkingsproject van vooraanstaande filosofen uit ver-

schillende landen, waaraan Van W o u d e n b e r g leiding gaf, en dat het boek verscheen

in de prestigieuze Companions-serie van Cambridge University Press, gaf glans aan

Van Woudenbergs carrière.

In 2007-2008 verbleef hij voor de tweede keer als research fellow aan N o t r e Dame,

waar hij werkte aan de projecten 'Doxastic Paradox' en 'Responsible Belief' die deel

uitmaken van het internationale onderzoeksprogramma 'Knowledge, Belief, and

N o r m a t i v i t y ' waarvan hij programmaleider was. Voor dit programma ontving hij in

2006 een Nwo-subsidie voor het organiseren van enkele conferenties en uitwisseling

van onderzoekers. D e grondidee van zijn onderzoek was dat mensen op een of an-

dere manier verantwoordelijk zijn voor hetgeen zij geloven (waarbij het overigens

<)6 Van Woudenberg, Filosofie van taal en tekst, pp. 5-6.

97 Van Woudenberg trad op als promotor van (met W.R. de Jong) S. Roeser, Ethical Intuitions and Emotions

(2002), M.J, Blaauw, Contrastivism. Reconciling Skeptical Doubt with Ordinary Knowledge (2004), C. van Put-

ten, No Reflective Guarantees (2005), (met R. Sweetman) A.J. Barkman, The Philosophical Christianity of Cum

suis Lewis. Its Sources, Content and Formation (2009), M.G. Heijdra, Darwinian Explanation of the Origin of

Language (2009), K. Berk, Naturalism and Subjectivity. A Philosophical Analysis (2010), G.J.E. Rutten, A Cri-

tical Assessment of Contemporary Cosmological Arguments. Toward a Renewed Case for Theism (2012) en J.P.

van Rossum, Sexual Reproductions as a problem for the Theory of Natural Selection (2012).

98 Van Woudenberg, Als ik in Bagdad was geboren (2007), p. 9.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 410

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's