Een handvol filosofen - pagina 464
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
460 VI E Vakfilosofische richtingen
tafoor in filosofies perspektief (1990).
Daarna publiceerde hij artikelen over
metaforische taal in de theologie en
over het ontwerp van een metafori-
sche theologie. Internationaal publi-
ceerde hij over het denken van Husserl
en Wittgenstein, steeds in relatie tot de
verhouding tussen taal en intersubjecti-
viteit, leefwereld {Lebenswelt bij H u s -
serl, Forms of life bij Wittgenstein) en
cultuur. Met de politieke transformatie
in Zuid-Afrika na 1994 concentreerde
hij zich op de problematiek van sociaal-
culturele identiteit en diversiteit.
Van der Merwe t o o n d e zich een ken-
ner van de fenomenologie en herme-
neutiek, die hij in de godsdienstfiloso-
fie vruchtbaar maakte in de bestudering
van religie en levensbeschouwing in re-
latie tot de multiculturele samenleving
in Zuid-Afrika. Als zodanig blijkt hij
o o k als cultuurfilosoof bekendheid te
genieten. O o k aan de Vrije Universi-
W.L. van der Merwe
teit relateert hij zijn godsdienstfiloso-
fisch onderzoek aan de pluraal-cultu-
rele dimensie van de Nederlandse samenleving. Met dit onderzoek streeft hij naar
het bevorderen van de dialoog tussen mensen met een verschillende religieuze en
culturele afkomst. Met zijn benoeming tot hoogleraar godsdienstfilosofie aan de
Vrije Universiteit transformeerde hij de thematiek van zijn vakgroep: van een gods-
dienstfilosofische ontmoeting der tradities (onder V r o o m ) naar godsdienstfilosofie
en vergelijkende religiewetenschappen. Vanuit zijn vakgroep richtte hij ACCORD op,
A m s t e r d a m Centre for Study of Cultural and Religious Diversity.^"^ Hij is een veel-
zijdig geleerde met een groot internationaal netwerk van collega's en p r o m o v e n d i . "
In 2009 hield hij zijn inaugurele rede, getiteld Tussen Jeruzalem en Athene. Het
christelijk geloof m de hedendaagse cultuur. Deze titel verwijst naar de vraag van de
kerkvader Tertullianus: 'Wat heeft Jeruzalem met Athene te maken?' Anders gezegd,
wat heeft het christendom met een niet-christeljke cultuur te maken? Het impliciete
antwoord van Tertullianus was: niets! Van der Merwe wilde zijn intreerede gebrui-
ken om zijn intreeredenen bekend te maken - redenen die wèl te maken hebben met
y6 Met de hoogleraar esthetiek, dr. W Stoker, begon hij met een nieuw onderzoeksproject over verschuivingen
in opvattingen over transcendentie in de hedendaagse cultuur, dat resulteerde in Stoker en Van der Merwe (eds ),
Looking Beyond^ Shifting Views of Transcendence m Philosophy, Theology, Art and Politics (Amsterdam, 2012)
en Stoker en Van der Merwe (eds.), Culture and Transcendence Typology of Trancendence (Leuven, 2012).
77 Van der Merwe trad aan de Vrije Universiteit op als promotor van J. A Meylahn, The Limits and Possibilities
of Postmetaphysical God-talks. A Conversation between Heidegger, Levmas and Derrida (2011), ] D. Kramer,
Religieuze eenheid ~ speelse tweeheid. De mens en zijn werkelijkheid als referentiekadei voor religie en spel
(2012) en (met R A Kuipers) D. Mullin, Democracy without Secularism (2012).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's