GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 463

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 463

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

J Godsdienstfilosofie 459

van het Centrum voor Islamitische Theologie. Intussen was prof. Van der Mervi^e al

benoemd als zijn opvolger.

W.L. van der Merwe: godsdienstfilosoof tn een postsecuhere cultuur

In 2008 werd prof.dr. W.L. van der Merwe, hoogleraar filosofie aan de universiteit

in Stellenbosch, Zuid-Afrika, via een dakpanconstructie benoemd als opvolger van

Vroom. Met dezelfde leeropdracht als zijn voorganger kreeg ook hij een dubbele

benoeming, in zowel de Faculteit der Godgeleerdheid als de Faculteit der Wijsbe-

geerte.

Willem Lodewikus van der Merwe, geboren op 20 oktober 1957, studeerde theo-

logie en filosofie aan de universiteit van Stellenbosch, waar hij in 1990 promoveerde

op het proefschrift, getiteld Die dialektiek van taal en ervaring, 'n Krities-vergely-

kende interpretasie van die beskouinge van Husserlen Wittgenstein oor die verhou-

ding tussen taal en ervaring. Ter voorbereiding van zijn proefschrift had hij in 1989

onder supervisie van prof.dr. C A . van Peursen onderzoek gedaan aan de universi-

teit in Utrecht. Vanwege de destijds bestaande apartheidspolitiek in Zuid-Afrika en

de dientengevolge verstoorde verhoudingen tussen Nederland en Zuid-Afrika, was

het voor Van Peursen niet mogelijk om in Stellenbosch als promotor op te treden.

Van der Merwe had dermate veel aan Van Peursens begeleiding te danken, dat hij

hem later in zijn inaugurele rede aan de Vrije Universiteit zijn 'Doktorvater' noem-

de.75 Voor al zijn academische examens en zijn promotie had Van der Merwe het ju-

dicium cum laude gekregen. Vervolgens verliep zijn carrière voorspoedig. In 1992

werd hij senior lecturer aan de universiteit van Stellenbosch en zes jaar later werd hij

aan deze universiteit benoemd tot hoogleraar filosofie.7"*

Ten tijde van zijn benoeming aan de Vrije Universiteit genoot hij in Zuid-Afri-

ka niet alleen bekendheid als filosoof, maar ook als dichter.''' Zijn belangstelling

voor taalfilosofie, hermeneutiek en poëzie kreeg haar neerslag in zijn boek Die me-

hasis van geloof volgens Karl Rahner, Gerhard Oherhammer, David Tracy, John Hick, Garret Green en Ge-

orge Lmdheck (2001, met G Oberhammer), A W. Ridder, Vreugde als aanzet tot geloof Over geloofservaring,

vreugde en angst, toegespitst op het Oude Testament (2002, met H . Leene), R.A. Kuipers, Critical Faith To-

ward a Renewed Understanding of Religious Life and Its Public Accountability (2002, met H . Hart), T.O.F.

van Prooijen, Limping but blessed Jurgen Moltmann's Search for a Liberating Anthropology (2004, met A. van

Egmond), E Koster, In betovering gevangen^ Over verhaal en rationaliteit, religie en irrationaliteit (2005, met

Th de Boer), C. Aarsbergen-Ligtvoet, Isaiah Berlin A Value Pluralist and Humanist View of Human Nature

and the Meaning of Life (200e, met W Stoker), H . Schravesande, 'Jichud' Eenheid in bet werk van Martin

Buber (2009), R. Reedijk. Roots and Routers. Identity Construction and the Jewish-Christian-Muslim Dialogue

(2010 met A.F. Droogers), T Kim, Reasonableness of Faith a Study of Kierkegaard's Philosophical Fragments

(2010, met W. Stoker), T.J. Wilhams, Love, Freedom, and Evil Does Authentic Love Require Free Will'' (2011,

met A. van de Beek), R.E. Siiemer, Johannes Verkuyl (1^0^-2001), een leven lang zending en dialoog De ont-

wikkeling van zijn visie op andere godsdiensten en levensbeschouwingen (2012) en E.O Ajam, Leadership roles

in the Transnationalisation of Nigerian Pentecostal Churches The Mountain of Fire and Miracles Church m the

Netherlands and Ghana (2013, met C. van der Laan).

75 Van der Merwe, Tussen Jeruzalem en Athene, p. 18.

74 Van der Merwe was research fellow en gasthoogleraar aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte in Leuven

{1995-1996, 2000, 2004-2005), research fellow aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (2004) en gasthoogleraar

aan de universiteiten m Tilburg, Salzburg en Antwerpen (2005-2007).

75 Gedichten van Van der Merwe zijn opgenomen in A.P. Brink (red.), Groot Verseboek, de canon van de

Zuid-Afrikaanse poëzie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 463

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's