GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 29

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27 kieschheid mist, waardoor hij de onschatbare blooheid niet ontziet, die als de doffe gloed op de edele duif bij iedere beduimeling onherstelbaar wijkt, — metterdaad ter bevrediging van dat verlangen hunne dochters opofferen, en niettegenstaande het gebod: »Gij zult niet doodslaan," op den moorddadigen inval komen, den geest hunner dochters uit te rekken en vast terzetten op het raam der exacte wetenschappen. De mensch is man en vrouw geschapen. AIzoo wordt hier in het kort de historie dier schepping meegedeeld, die in het tweede hoofdstuk breeder wordt uiteengelegd. Uit »het stof der aarde" wordt de man geformeerd, en, gelijk de boom reeds sluimert in den eikel, daarmee de menschheid; ja in hem ook Eva, die straks uit hem zal worden voortgebracht. De Heere had gesproken: »Het is niet goed, dat de mensch alleen zij; Ik zal hem eene hulpe maken, die als tegen hem over zij." Want ï voor den mensch vond hij (Adam) geene hulpe, die als tegen hem over ware." >Toen deed de Heere God eenen diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep;" doch middelerwijl bouwt hem de Heere uit een deel zijns lichaams de vrouw, die hem eene hulpe zijn moet. Het ongeloof heeft zich aan dit verhaal niet weinig gestóoten, alsof, zoo 'merkt Calvijn op, indien de gewone wijze, waarop het menschelijk geslacht zich voortplant, eens zulk eene uitzondering ^ ware, zij ons dan minder vreemd zou dunken. En op de vraag, ol Adam nu, door een lichaamsdeel te missen, dat hij vroeger had, ' niet is verminkt geworden, geeft wederom Calvijn ten antwoord, dat de eerste mensch veeleer gezegd kon worden, een onvolkomen, een gebrekkig bestaan te hebben, toen hem de hulpe nog ontbrak, die hem in Eva straks door den Heere werd geschonken. Adam was armer, toen hij de vrouw, in wie hij zijne hulp zou vinden, nog slechts als ribbe in zijn Hchaam droeg, dan toen zij, daaruit geformeerd, voor hem wezen kon, waaraan hij, ja, van stonde aan, reeds behoefte had. De volle mensch is eerst nu, door het bestaan van man èn vrouw, geworden, terwijl te voren ook op Adam bij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's