GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 23

Rede bij de 54ste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 tendenzen, die in de taal*evolutie zouden werken volgens de zeldzame linguïsten, die zulk een koers trachtten te onderkennen. De aanwas van de uvulare r zou strooken met Jespersen's leer der voortgaande vergemakkelijking, want de huigsr is gemakkelijker; maar de terugkeer tot de in een modevlaag verlaten oude al« veolare r past goed in de theorie van Baudouin de Courtenay, die, meer rekening houdend met bewuste psychische werkingen, de verwerving van hooger cultuur ziet samengaan met fijner en preciezer klankonderscheiding bij gestadig verder schrijdende verplaatsing van het spreken naar het voorste gedeelte van Jen mond ". Wij zien bovendien nog, welk voordeel de phonologische, met historie en cultuur volle rekening houdende beschouwing der spelling biedt, zooals Van Ginneken die ten onzent met kracht en talent heeft uiteengezet en aanbevolen"; daar is in de verbin* ding schr ruimte voor vele variaties. Wil men behalve aan de school in dit geval van herstelling en handhaving van de oude uitspraak van een letterverbinding" ook nog invloed aan de schrijftaal, aan het boek, aan het spelling* beeld, toekennen, des te klaarder zal de leuze: „schrijf, zooals je het in beschaafde taal spreekt of hoort", weer onvoldoende, ja misleidend blijken. Welk „beschaafd" en waar? In heel Neder* land? Zuid en Noord? In Holland? In een deel van Holland? Aan opnoeming van taaikringen en «kringetjes beginnen wij maar niet. Wie zal uitmaken in zulke gevallen van tweeërlei zegging, welk deel de meerderheid heeft; en of die meerderheid ook de meerderheid blijft, naar graad van „beschaafdheid" gerekend? Wie zal het aandeel van de „spelling*pronunciation" — af te trekken als niet*natuurlijk! — precies berekenen? Of zal men, als de eene „zegging" de andere nog niet zeer ver, tot verdringens toe, overheerscht, maar aan beide haar afspiegeling in de spelling gunnen: stijven en schrijven naast elkaar? De radicaal zal anders vreezen, dat het oude nooit geheel verdwijnen zal. Maar dan krijgt men ook twee schrijftaal*vormen in concurrentie, in plaats van spreek* en schrijfvorm, met weer de dreiging van „spelling* pronunciation", nu ook naar den anderen kant. In Prof.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's