GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 29

Rede bij de 69e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Israels God insluit ^^). En als dit nog niet duidelijk genoeg mocht zijn, laat men dan luisteren naar het door hem overgebracht woord van zijn hemelsen Zender: „Alzo zegt de Here HEERE: ten dage, als Ik u reinigen zal van al uw ongerechtigheden, dan zal Ik de steden doen bewonen, en de eenzame plaatsen zullen bebouwd worden" '^*) — hier wordt de temporele saamverbinding van bekering en nationaal herstel te kennen gegeven op een wijze, die elke andere voorstelling uitsluit. Ook in de plaatsen uit Zacharia waarover ik reeds sprak vinden wij hetzelfde. Aan de belofte van het terugbrengen in Jeruzalem is hier in één adem toegevoegd: „en ze zullen Mij ten volk, en Ik zal hun ten God zijn in trouw en gerechtigheid" ''^). En in den anderen tekst, waar sprake is van een „zaaien onder de volken", volgt daarop onmiddellijk „en zij zullen in verre streken aan Mij denken" — hier komt de bekering reeds tot stand in de ballingschap zelf ™). Men ziet dat de profetie niet de minste aanleiding geeft om aan een terugkeer van een ongelovig en onbekeerd Israël te denken, dat eerst later tot bekering zal komen. Nog sterker spreekt het woord van Mozes, waarin hij nog vóór Israël zich in Kanaan gevestigd heeft, in 's HEEREN naam gewaagt van de mogelijkheid van wegvoering, maar tevens de belofte van terugkeer doet horen, wanneer het volk zich bekeert. Hier wordt de bekering uitdrukkelijk gesteld als v o o r w a a r d e voor den terugkeer"). En hetzelfde is het geval in het gebed van Salomo bij de inwijding van den tempel, waarin deze zich aansluit bij de bedreiging en belofte reeds door Mozes geuit; als zij tegen God zondigen en daarom naar het een of ander vijandig land worden weggevoerd, en daar met belijdenis van schuld Hem smekend aanroepen: „hoor dan in den hemel, uw vaste woonplaats, hun gebed en hun smeking... en geef dat ze medelijden vinden bij wie hen weggevoerd hebben, zodat die zich over hen ontfermen"''^). Eveneens staat in den brief dien Jeremia zond naar Babel aan degenen die in 597 V. Chr. met Jojachin waren weggevoerd: „want Ik ken 27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's