GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 5

Rede ter gelegenheid van de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons onderwerp heeft van doen met de verhouding van christeUjk geloof en wetenschappelijk exegetisch weten. Toen K. Jaspers het verschil tussen geloven en weten wilde uiteenzetten verwees hij naar Bruno en Galilei: „Glauben ist unterschieden vom Wissen. Giordano Bruno glaubte und GaUlei wusste. Ausserlich waren beide in der gleichen Lage. Ein Inquisitionsgericht verlangte unter Drohung des Todes den Widerruf. Bruno war zum Widerruf mancher, aber nicht der für ihn entscheidenden Satze bereit; er starb den Martyrertod. Galilei widerrief die Lehre von der Drehung der Erde um die Sonne, und man erfand die treffende Anekdote von seinem nachher gesprochenen Wort: und sie bewegt sich doch. Das ist der Unterschied: Wahrheit, die durch Widerruf leidet, und Wahrheit, deren Widerruf sie nicht antastet. Beide taten etwas dem Sinne der von ihnen vertretenen Wahrheit Angemessenes" ^. Jaspers spreekt hier over het filosofisch geloof. Het worde aan de filosofen overgelaten te beoordelen, of hij het geloof van de heiligen uit de geschiedenis van de wijsbegeerte, het geloof van Socrates, Boethius (?) en Bruno op de juiste wijze afgrenst van het weten der klassieke natuurwetenschap. In elk geval is de verwijzing naar Bruno en Galilei niet afdoende voor de kwestie van christeUjk geloven en exegetisch weten. Dat is evident als Jaspers spreekt over de waarheid van Bruno: „Wahrheit, aus der ich lebe, ist nur dadurch, dass ich mit üir identisch werde" ^. Over de waarheid waar het christelijk geloof in rust, moet meer genuanceerd worden gesproken. Zij is de waarheid van God in Christus, die „ons eerst heeft liefgehad", 1 Joh. 4, 19. Weliswaar hebben wij aan deze waarheid slechts een band door haar te geloven, d.w.z. door te geloven dat zij, hoewel extra nos, pro nobis is. Daarom kunnen wij haar ook niet straffeloos verloochenen; we zouden dan nl. het pro nobis verloochenen en onszelf aantasten. Maar deze waarheid wordt door verloochening niet aan^ K. Jaspers, Der philosophische Glaube. Zurich, Artemis-Verlag 1948, 9 v. 2 idem, 10.

3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's