GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Na den maaltijd.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Na den maaltijd.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoo zat zij neder aan de zijde van de maaiers, en Boaz langde haar geroost koren, en zij at en werd verzadigd, en hield over. Als zij nu opstond om te lezen, zoo gebood Boaz zijn jongens, zeggende: aat allengskens van de handvollen wat vallen, dat zij het opleze. • Ruth 2 : 14—16.

Het was voor Ruth wel aangenaam geweest aan den discli van Böaz. Zij kon daar rusten van het vermoeiende werk; vriendelijk had de gastheer zelf haar de spijze gereikt, en zij was uit zijn hand verzadigd geworden. Maar daarna had Boaz het teeken gegeven, dat maaltijd en rust voorbij waren; de arbeid wachtte weer, en ook Rulh stond op om opnieuw te gaan aren lezen.

Eigenlijk zouden we het Anders verwacht hebben.

Boaz had Ruth met onderscheiding behandeld. Hij wist ook, dat zij, als Naomi's schoondochter, nog een verarmd familielid van hem was. Wat lag er nu meer voor de hand, dan dat hij, de i-ijke landheer, haar na den maaltijd met voldoenden voorraad naar huis gezonden had, ja, haar gezegd, dat hij ook verder wel voor den nooddruft der twee vrouwen zorgen zou'?

Waarom laat hij Ruth dan nog tot aan den avond in gebukte houding op den akker werken, en zelf het brood bijeenzoeken?

Ongetwijfeld is dit van Boaz' kant een blijk zijner fijngevoeligheid; hij zou Ruth door een geschenk kunnen kwetsen; en daarom eert hij haar, door haar de voldoening te geven, dat zij zelf voor Zich en Naomi 't brood mag bijeenbrengen. En van 's Heeren zijde ligt daarin de bedoeling, den ernst te beproeven van Ruths voornemen om te blijven bij Israël en Israels God. Ruth had immers alle armoede kunnen voorkomen door naar Moab terug te keeren. En nu moest de oprechtheid van haar aansluiting aan Gods volk blijken uit haar vol-'' harding in den weg des Heeren, ook al bracht die weg strijd en zelfvernedering mede, en al moest zij haar nooddruft vinden door als een arme zich te bukken naar de gevallen aren. Ruth zelf zou daardoor ook geoefend worden in de trouw van haar keuze, en voor zichzelve de bevestiging ontvangen, dat zij niet om aardsch gewin, maar door hooger beginsel geleid, gezegd had: — uw volk is mijn volk, en uw God mijn God.

Daarom moet zij ook na den liefelijken maaltijd Weer opstaan tot arbeid.

Wel zorgt Boaz op kiesche wijze, dat zij méér ontvangt dan anders het geval zou zijn. Men moet „allengskens" voor haar wat halmen laten vallen; — geleidelijk en onbemerkt, zoodat Ruth niet inzie, dat bet met opzet geschiedt. Doch het wordt haar niet in den schoot geworpen; zij moet arbeiden, en naar elke are opnieuw zich bukken.

Wij mogen hier een vergelijking treffen met Gods doorgaande wijze van handelen in het geestelijk leven.

• Wanneer wij van de liefelijkheden des Heeren hebben genoten, en de weldaden van Christus met hartelijke verheuging hebben mogen aannemen,

"~ dan moeten we niet meenen nu voortaan van strijd en zorg ontslagen te zijn. Er is arbeid ook ^^ den maaltijd. De, groote Boaz laat de Zijnen Weer aan het werk gaan. Hij ontvangt hen wel *an de tafel der genade, en geeft hun van Zijne weldaden te eten en te drinken, maar dan gaat de arbeid weer door. De maaltijd is juist om nieuwe kracht te verkrijgen voor de levenstaak. Hierbeneden ligt de Sabbath nog tusschen twee weken van arbeid in; eerst daarboven is de rust bestendig.

De Christen weet wel, als hij in de gemeenschap met zijn Heiland verkeerd heeft, en uit diens hand heeft mogen eten en drinken, — hoe hij dan soms met vreeze weer tot het leven ingaat. Hij zou wel aan den maaltijd willen blijven. Maar de Meester zendt hem den strijd en den arbeid weer in. En dat doet Hij, evenals bij Ruth, om ons te oefenen in onze blijvende keuze, om onze gehoorzaamheid, onzen ootmoed, en onze volharding in den dienst des Heeren te doen groeien. In dat leven van strijd en heiligmaking, in dat werken op den akker van Christus, moet nog méér dan aan den maaltijd uitkomen, dat een nieuw en heilig beginsel ons drijft, en we oprecht begeeren Christus toe te behooren.

Men zij daarom niet verdrietig als de levendige indrukken wat gaan wijken, en het aangename van 's Heeren nabijheid weer vermindert; als we opnieuw ons 'bukken moeten om moeizaam enkele aren te lezen, inplaats van vrij en rijk de blijken van Gods gunst uit Zijn hand te ontvangen. Men zij daarover niet verdrietig. Want dat is de gezonde gang van het geestelijk leven. Hier op aarde is de afwisseling, — de arbeid na den maaltijd. Maar die afwisseling is goed.'Zij sterkt het heilig beginsel en oefent het leven des geloofs.

En in dezen weg van gehoorzaamheid zullen we ondervinden, dat er in dat gewone, vaak grauwe leven, — op dien akker, die zoo kaal lijkt in tegenstelling met de gevulde tafel, — veel meer valt op te lezen dan we gedaclit hadden. Zoo we opmerkzaam zijn. vergaderen we toch „allengskens" heel wat in onzen schoot. Boaz blijft op den akker, al zitten wij niet meer aan zijn tafel. Zijn oog gaat tóch over de zijnen. En Hij zorgt, dat er overal korenaren voor hen liggen. De menschen weten van onzen strijd en onze zorg weinig; maar de Heere vergeet Zijne bukkende arbeiders niet. Is het onze begeerte om op den akker van ons leven, in ons gezin, in ons beroep, in de eenzaamheid, op het ziekbed, in den rouw, — den wil des Heeren te volbrengen, en de roeping te volgen die van boven is ? Dan ziet Christus ons wel. En dan zullen wij niet omkomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 1934

De Reformatie | 4 Pagina's

Na den maaltijd.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 1934

De Reformatie | 4 Pagina's