GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREF. KERKEN

(Onderhoudende Art. 31 K.O.). Aangenomen naar:

Harlingen, J. Hettinga te Hasselt. Treebeek, J. Zwart te Eestrum.

Bedankt voor:

Kommerzijl en Niezijl, J. Zwart te Eestrum. IJmuiden, O. W. Bouwsma te Breukelen. Zalk en Veecaten, J. Hettinga te Hasselt.

— ADRESSEN. Het - dres van Ds L. E. Oosterhoffi vroeger te Overschie, is thans kleiweg 763, Rotterdam-N. \ if

— AALSMEER. Ook in Aalsmeer is de vrijmaking een feit geworden. Door br. A. J. van Gent werd reeds op 3 December 1945 een bezwaarschrift ingediend bij den kerkeraad van de „Geref. Kerk" te Aalsmeer. Zonder gevolg. 4 i

Na vele besprekingen werd een aantal broeders en zusters verzameld. Besprekingen met Ds H. Vogel van Nieuwer-Amstel volgden. Vervolgens een openbare vergadering (spreker Ds Vogel) op Donderdag 26 Sept. j.l., op welke vergadering de akte van vrijmaking geteekend werd. Te Aalsmeer bevonden zich reeds een tweetal vrijgemaakte gezinnen. Deze hadden voorheen in Haarlemmermeer gewoond (kerkelijk Haarlemmermeer- Oost). Na verhuizing naar Aalsmeer zijn die gezinnen kerkelijk blijven inwonen bij de Geref. Kerk (onderh. art. 31) van Haarlemmermieer-Oost.

Voorloopig zal men kerkelijk inwonen bij Nieuwer-Amstel. Des avonds zullen door den kerkeraad van Nieuwer-Amstel kerkdiensten te Aalsmeer gehouden worden. Adres is: br. A. J. V. Gent, Hortensialaan 36, Aalsmeer.

— DEFORMATIE. Tilburgs kerkeraad heeft 't vorig jaar, in samenwerking met dien uit Den Bosch, Ds H. Veltman geschorst op gronden van valsche, onschriftuurlijke leer en scheurmakerij. Wat den schorsingsgrond „valsche en onschriftuurlijke leer" betreft, daarvan zijn we zoo langzamerhand wel op de hoogte. Het is „het zich niet conformeeren aan de leerbeslissingen der Synode 1942", Voor Tilburg kwam daar nog bij, dat men meende in de leeringen van Dominé remonstrantsche tendenzen te ontdekken.

De tweede schorsingsgrond ontstond doordat bedoelde predikant niet wilde erkennen, dat broeders ambtsdragers eener vrijgemaakte gemeente als scheurmakers zijn te brandmerken. Te dezen opzichte wilde Dominé zich dus ook niet conformeeren •' aan hetgeen daaromtrent door de Synode was geëischt.

Tot zoover liep alles „normaal"!

Het gezag der Synode was gered. Of er in dit geval ook weer geen bovenschriftuurlijke dingen van dezen D. d. W'swerden geëischt, daarvan heeft zeker geen der schorsende"' broeders zich rekenschap gegeven, want dan was 't niet gebeurd. Mede naar aanleiding dezer schorsing werden door mij bezwaren ingediend bij den kerkeraad te Tilburg, teneinde alle broeders nog eens te wijzen op deze onverantwoordelijke en zondige daad. Maar deze kerkeraad is blijkbaar in z'n geheel Synodaal. Behalve één broeder ouderling, die ernstig bezwaard is over den loop der dingen in de Gereformeerde Kerken.

De kerkeraad in z'n vroegere en huidige samenstelling was en is met dit feit volkomen op de hoogte; desnietttegenstaandei mocht deze broeder, na een kerkdienst, als d.d. ouderling instemming betuigen met Woord en Sacrament van den Doop en gebed voor de dwalende, vrijgemaakte broeders.

In verband hiermede is de kerkeraad er op gewezen, hoe inconsequent en onchristelijk het toch eigenlijk wel is, eenerzijds een Dienaar des Goddelijken Woords te schorsen uit zijn ambt en anderzijds een ouderling te handhaven, die dezelfde leeringen voorstaat en heeft gepropageerd, als waarop deze Dienaar is ontzet.

Het is waarlijk niet uit lust tot critiek als wij dit schrijven. De zuiverheid, oprechtheid en heiligheid in Christus' Kerk dwingt ons tot critische beschouwing dezer dingen. Temeer daar de kerkeraad, na broederlijke vermaning in geen enkel opzicht officieel heeft erkend, dat hij schuldig staat tegenover God en Zijn gemeente.

Zelfs werd tijdens een laatste samenspreking, voorafgaande aan mijn vrijmaking, door een der bezoekende predikanten nog gezegd, dat de kerkeraad het ingediende bezwaarschrift gevoeglijk voor kennisgeving aan kon nemen, daar de naam van bedoelden ouderling niet was vermeld.

Nota bene kwam diezelfde evang. predikant eenige weken te-voren, op eigen verzoek, urenlang over dit „lastige" geval discussieëren; vond het niet leuk, dat de broeder-ouderling nü voor een fait-accompli werd gesteld.

Ik kon dan ook den indruk niet van me afzetten, dat boven-, genoemde samenspreking meer op een „sjacherpartij" (vergeef me dit leelijke woord) geleek, dan op een ernstig streven de Kerk des Heeren zuiver te houden.

Denzelfden avond werd mij verzocht of we, met alle bezwaren, die er bestonden, toch weer geen avondmaal met de broeders en zusters konden vieren.

Dominé was geschorst; mocht niet meer tot de tafel des Heeren toetreden. De broeder ouderling en ondergeteekende, die toch op allerlei wijzen den kerkeraad heeft willen overtuigen van de onjuistheid en zondigheid zijner handelingen, mochten mede aanzitten aan den disch des Verbonds.

Vermoedelijk in dezelfde extra-kerkeraadsvergadering, waar vorengenoemde bezwaren werden besproken of voor kennisgeving aangenomen, besloot men, toen het moest komen tot candidaatstelling van ambtsdragers, de zitting van den ernstig bezwaarden broeder-ouderling met één jaar te verlengen.

Dit stukje kerkhistorie noem ik deformatie in optima forma.

Elk Christen, die het nog ernstig neemt met de Kerk van onzen Heere Jezus Christus moet hier het eenige juiste antwoord op geven: vrijmaking van de zondige besluiten der Synode.

Want, consequent genomen, als er eenige reden bestaat om de schorsing van de in dit schrijven bedoelden Dominé te handhaven, dan is daarmee heel de Tilburgsche kerkeraad schorsenswaardig v"rklaard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 oktober 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 oktober 1946

De Reformatie | 8 Pagina's