GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 48

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Klinisch psychologen De huidige studenten klinische psychologie aan de Vrije Universiteit zijn zeer benieuwd waar de studenten die hen zijn voorgegaan uiteindelijk terecht zijn gekomen na hun afstuderen. Wij zouden het erg op prijs stellen als u ons een korte beschrijving van uw loopbaan zou willen toesturen. Naast het verkrijgen van meer inzicht in de arbeidsmarkt voor klinisch psychologen willen wij tevens een bijeenkomst organiseren waarin afgestudeerden iets vertellen over hun loopbaan. Hiervoor zijn wij nog op zoek naar gegadigden. Reacties sturen aan: SPOOK (studentenoverleg klinische psychologie), Vakgroep Klinische Psychologie, Provisorium, C-162, De Boelelaan 1109, 1081 HV Amsterdam. Internationaal congres geschiedenis van opvoeding en onderwijs De Vakgroep Pedagogiek organiseert van 10 tot 13 augustus 1 994 een groot internationaal congres over de geschiedenis van opvoeding en onderwijs: 'Education and Cultural Transfer, 1500 - 1994'. Onderzoekers en docenten uit de hele wereld komen jaarlijks bijeen om de laatste ontwikkelingen in de historische pedagogiek te bespreken. De Vrije Universiteit is trots dat zij dit jaar is uitverkoren om als gastvrouw te mogen optreden. Nadere informatie verstrekt het Congresbureau van de Vrije Universiteit, tel. 020 - 444 5790.

46

Leerstoel christelijke identiteit van het onderwijs Onlangs is door een aantal organisaties voor christelijk onderwijs een bijzondere leerstoel ter bestudering van de christelijke identiteit van het onderwijs gevestigd aan de VU. Siebren Miedema is benoemd tot hoogleraar op deze stoel. Zijn kritische, prikkelende en uitdagende visies hebben inmiddels al veel stof doen opwaaien in het bijzonder onderwijs en in de media. In zijn inaugurele rede 'Identiteit tussen inspiratie en engagement' heeft Miedema aangegeven welke richting hij en zijn staf de komende jaren op willen gaan. Langeveld-lezing 1994 door prof. Jacques Carpay Om de herinnering aan de beroemde pedagoog Langeveld levend te houden, organiseert de Stichting Langeveld-lezing eens in de twee jaar een voordracht over een onderwerp op één van de terreinen waarop Langeveld in zijn wetenschappelijke loopbaan werkzaam geweest is. Dit jaar viel die eer te beurt aan VUonderwijspedagoog en emeritus hoogleraar Jacques Carpay. Op 20 april j l . hield hij een lezing in de Pieterskerk te Utrecht, getiteld 'Een school voor toekomstige burgers'. Carpay pleitte ervoor om de pedagogische opdracht van het onderwijs zowel in de organisatie van de onderwijspraktijk als in het wetenschappelijk onderzoek tot uitdrukking te brengen. De lijn Kohnstamm-Langeveld-Bij I-Van Parreren doortrekkend, besprak Carpay het van de Russische pedagoog Vygotskij afkomstige denkbeeld van 'Ontwikkelend Onderwijs'. Uitgebreid ging hij in op de betekenis van deze traditie voor de toekomstige onderwijspraktijk. De tekst van de lezing is te bestellen bij het ISOR, Postbus 80140, 3508 TC Utrecht.

vrije Universiteit

amsterdam

Beurs Cezinsondersteuning: 2 september Op vrijdag 2 september 1994 vindt in het Congresgebouw te Den Haag een grote 'Beurs Gezinsondersteuning' plaats in het kader van het Internationale jaar van het Gezin. De VU-vakgroepen Pedagogiek en Kinder- en jeugdpsychologie zullen zich tijdens deze beurs met een stand presenteren. Nadere inlichtingen: Secretariaat Internationaal Jaar van het Gezin, Duinweg 1, 2585 JT Den Haag, tel. 070 - 354 8500.

Tweelingensymposium De vakgroep Psychonomie hield in samenwerking met de Postacademische Opleiding Geneeskunde op 22 en 23 april j l . een groot symposium over onderzoek op het gebied van tweelingen. Tijdens het drukbezochte symposium werden de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar de erfelijke bepaaldheid van het krijgen van meerlingen. Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met het Centrum voor Menselijke Erfelijkheid van de Katholieke Universiteit van Leuven, blijkt dat het krijgen van een tweeëiige tweeling erfelijk is, vooral aan moederszijde. Het gen blijkt ook sterk verspreid: één op de vijftien mensen draagt dit tweelingkenmerk in zich. Het zal nog even duren voordat wetenschappers in staat zullen zijn draagsters van het tweeling-gen op te sporen. Dit is dringend gewenst, omdat de explosieve groei van meervoudige geboorten in ontwikkelde landen de medische wetenschap zorgen baart. Het sterftepercentage onder tweelingen is achtmaal hoger dan bij eenlingen. Bovendien hebben zij een grotere kans op handicaps en andere afwijkingen.

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's