GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1995 - pagina 45

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

opnemen met Erik van der Sluis, tel. (020) 444 7712 of e-mail eriks@cs.vu.nl Student maakt programma voor markiezenfabri kant "Vroeger deed ik het met allerlei latjes en zat ik een avond thuis te tekenen om het voor elkaar te krijgen. Nu heb ik binnen een paar seconden de tekening op het beelscherm en kan ik die zo uitdraaien, compleet met de maten erbij." R Schlappi uit Tilburg is blij met het door een student geschreven programma voor het ontwerpen van een petmarkies. Het begon tijdens een etentje van twee hoge heren. Ir drs J.M. Buckens, een man met een belangrijke functie bij verzekeringsmaatschappij Interpolis, zat een vorkje te prikken met prof.dr H. Kersten, hoogleraar Bedrijfswiskunde en Informatica aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Buckens is de buurman van M.P. Schlappi, directeur van het gelijknamige bedrijf uit Tilburg dat gespecialiseerd is in het maken van markiezen. Buckens, van huis uit wiskundige, had geprobeerd om Schlappi te helpen bij het zoeken van een soort formule waarmee hij makkelijker de maten van een markies kon uitrekenen. Want dat kost iedere keer veel tijd. Buckens had weliswaar verstand van verzekeringen en kon ook goed rekenen, maar kwam er niet uit. Vandaar dat hij het probleem tijdens het etentje aan de hoogleraar Kersten voorlegde. "Hij heeft het toen op een servetje uitgetekend en daarmee is het in feite begonnen", vertelt Schlappi geamuseerd. Kersten dacht dat het wellicht een leuk probleem was voor een van zijn studenten om dit uit te zoeken. Dat bleek inderdaad het geval. Arjen Monster (22 jaar) zag er wel wat in. Hij studeerde Bedrijfswiskunde en -Informatica en zocht een geschikt onderwerp voor

onderzoek en reisde af naar Tilburg om kennis te maken met Schlappi. "Ik wist niet eens wat een markies was", bekent hij eerlijk. "Toen ik terugkwam in Amsterdam wist ik niet wat ik zag: de hele binnenstad hing vol markiezen." Na de eerste kennismaking besloot de student zich te werpen op het probleem van de petmarkies en per 1 februari verhuisde hij tijdelijk naar Tilburg. Schlappi: "Ik moest hem eerst het probleem uitleggen en dat was niet zo eenvoudig. Kijk, in de loop der jaren heb ik een hoop ervaring opgedaan en met een avondje tekenen kom je al een heel eind. Daarna is het gewoon latjes op de grond leggen en kijken hoe het er uit moet gaan zien. Maar dat gaat dan van: hier even een centimeter van af, dat latje wat schuiner, even kijken of de scharnier erin past en dan maken. Natuurlijk, je komt er uit, maar het is iedere keer een hoop werk." Schlappi legde zijn probleem uit aan Monster en die had twee maanden nodig om te kijken wat het probleem nu eigenlijk wa§, "Ik wist niks. Want waar moet je ^ffuix gaan?" Het probleem is opgelost door het te gieten in een wiskundig model. Bouwhoogte, uitval en werkhoogte worden in het model gerelateerd aan het aantal latten dat gebruikt moet gaan worden. Maar het aantal latten varieert, dus ook het aantal slagen (deellengtes). Maar wat gebeurt er als er een vensterbank is en de gewenste bouwhoogte niet haalbaar is? En wat is de hoek tussen de latten als de uitval vijftig centimeter groter moet worden. En wat betekent dat als alle slagen even groot moeten zijn? Hoe dik is de .lat en wat is de grootte van de schafi nieren?

worden en dat is gelukt. Schlappi toont vol trots de computer die nu het werk doet. "Hij rekent zelfs uit hoeveel doek ik nodig heb. Handig voor de stikkerij want nu heb ik nooit te veel of te weinig doek. En vergeet niet: ik kan van de tekening op het beeldscherm zo een print van maken en dus meteen aan de klant tonen hoe het er uit gaat zien, compleet met de maten erbij." Markiezologie "Als klanten belden zei ik tegen ze: ja, ik kan het. Maar ik wist niet zeker of het kon. Nu, terwijl ik zit te praten, kan ik het zo in beeld krijgen en meteen veranderingen aanbrengen. Desnoods kan ik een uitdraai meteen faxen. Oh, u vindt het modelletje niet mooi? Misschien kunnen we schuiven met de bouwhoogte. U wilt het tot aan de grond bekleden? Dat kan. En als we de prijs er meteen kunnen aanhangen is het helemaal compleet. Schlappi is duidelijk in zijn nopjes met het ontwikkelde computerprogramma: "Ik denk dat ik hiermee een voorsprong heb op mijn concurrenten." Ook student Arjen Monster is enthousiast geraakt. Hij is bijna afgestudeerd en is nu bezig met een programma voor een zogenaamde uitzetmarkies. Deze markies met grote uitval en hoge doorloophoogte - ideaal voor horecazaken heeft zo zijn eigen problemen, maar Monster heeft de smaak nu te pakken. "Sommigen noemen mij al doctorandus in de markiezologie." (met dank aan: Zonval, Vakblad voor de zonweringbranche, december 1994) •

Uitrekenen en afbeelden Al deze en nog veel meer vragen mo' ten in één keer beantwoord kunnen

vrije Universiteit

amsterdam

De faculteiten

43

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's