GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2000 - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2000 - pagina 48

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

kinderen uit groep 6 en 7 van het basisonderwijs. Dat zou hen niet zo aangesproken hebben. We confronteerden ze met andere, meer op hun belevingswereld toegesneden denkbeeldige situaties en vroegen hen wat ze onder die omstandigheden zouden willen bereiken (doelen) en hoe ze dat dachten te bereiken (strategieën). Leerkrachten van deze kinderen vulden vragenlijsten in, zodat we wisten wie de agressieve leerlingen waren. Daarnaast bepaalden we aan de hand van standaard interviews van de kinderen wie populair waren en wie verworpen of genegeerd werden door de leeftijdsgenoten. Er waren twee opvallende uitkomsten. Ten eerste, de situatie bepaalt in hoge mate het doel. Soms zeiden wel meer dan 80% van de kinderen hetzelfde doei na te streven. Ten tweede, vooral agressieve kinderen verwachtten succes van agressieve acties, terwijl populaire kinderen bij hun strategieën het meeste rekening hielden met de standpunten van andere betrokkenen. Dat

46

lijken voor de hand liggende resultaten, maar hun werkelijke waarde ligt in de mogelijkheid die deze uitkomsten bieden om agressieve kinderen te helpen door ze de vaardigheden van de populaire kinderen aan te leren. De studie van de ontwikkeling is belangrijk om drie redenen. Ten eerste kunnen we zo vastleggen wat de universele veranderingen zijn, d.w.z. de veranderingen die bij alle kinderen voorkomen, ongeacht de cultuur waarin ze leven. Ten tweede bestuderen we ontwikkeling om individuele verschillen op te sporen. Waarom zet de ene baby het op een huilen bij het vertrek van moeder en speelt de andere rustig voort. Ten derde kunnen we de invloed van de omgeving of de situatie bestuderen. De kans op het gebruik van marihuana neemt toe wanneer er op school veel medegebruikers zitten. De vijf kwartier die we ter beschikking hadden, zijn omgevlogen. De tweede keer ging zelfs beter dan

vrije Universiteit

amsterdam

de eerste. We zijn onze initiële verlegenheid kwijt en gaan enthousiast door de stof heen. Meer demonstratie of werkgroep dan college. De opzet is geslaagd. We kijken elkaar aan. "Dit is leuk. Zullen we aanbieden dit voortaan altijd maar te doen." "Prima." Tot slot ontvangen we voor onze inspanningen een boek van Nontijn over de tijd en een horloge met de Griffioen in de wijzerplaat op het bekende VU-blauw. "Doe jij hem morgen om?" "ja, natuurlijk. En de rest van de week ook." Deze dag heeft de corporate identity versterkt en we kunnen het nog uitdragen ook. Meer aandacht voor inhoud Per 1 september 1 999 werd dr. Wim Slot benoemd op de bijzondere leerstoel Projuventute bij de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek aan de VU. Prof. Slot pleitte in zijn oratie op 19 november voor meer aandacht voor de inhoud van de werkzaamheden van gezinsvoogden: "Competentievergroting van de jongere zou de basis moeten zijn voor het toezicht, de hulp en de steun die de gezinsvoogdij in het kader van de ondertoezichtstelling biedt. Helaas zijn we nog ver van deze situatie verwijderd. Er wordt zelfs nog maar heel weinig nagedacht over de methodische invulling van deze taken. De huidige discussie gaat te veel over de rol

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's

Revue 2000 - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's