GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1925 - pagina 106

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1925 - pagina 106

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

94 LEVENSVERBANDEN

den boom; „gij draagt den wortel niet, maar de wortel u."

(Rom. I l : 18b)

De mensch heeft niet God, maar God heeft den mensch

als zijn maaksel.

De mensch leert zich eerst kennen uit het verband; vindt

in betrekkelijken zin zich slechts door op te klimmen tot

stam en wortel. Het menschbegrip is niet veranderd; toch

is de mensch der 20ste eeuw anders dan die, welke vele

eeuwen vroeger leefde; en wie in Nederland geboren werd,

een andere dan wie in Frankrijk ter wereld kwam. Ook tijd

en plaats der geboorte zijn bestanddeelen van ons wezen,

Aan het uit Nederlandsche ouders geboren kind moet

worden geleerd wat het zegt, Nederlander te zijn. Daartoe

moet hem de geschiedenis des Vaderlands, het nationale

daarvan worden geleerd, wat eeme ,,neutrale" — daarom

anti-nationale, althans a-nationale — school nooit geven

kan; moet het leeren verstaan, dat het behoort tot oen volk,

welks zelfstandig bestaan is voortgekomen uit de Kerk, die

den Staat heeft gevormd.

En voor wie bedenkt, dat dit alles is Goddelijk borduur-

werk, van eeuwigheid in beeld vastliggende, terwijl nochtans

voor ons oppervlakkig besef allerlei toeval ons lot beeft

bepaald, — voor dien begint het te duizelen, en de volkomene

harmonie tusschen Gods raadsbesluit en de vele ,,toevallen",

die op zijn bestaan hebben ingewerkt, ontgaat hem geheel.

Waarom de oppervlakkige, die alles zelfs met zijnen

kleinen geest wil begrijpen, en niet bij machte is, twee

draden vast te houden, waarvan hij de samenknooping niet

ziet, tot het hoogwijze besluit komt, dat bet alles toeval is.

Dan is hij van denken vrij.

Waarbij zich aansluit eene staatkimde, die het ,,toeval"

der geboorte wil neutraliseeren, ,,corriger la fortune", en

daarom — o, bittere spotternij! — invoert. . . . evenredig

schoolgeld of kosteloos onderricht.

De mensöh wordt slechts ten volle gekend ook uit het

verband.

De Revolutie, die de verbanden vergruizelt, paart aan

hare leugen van ,,vrijheid" die van ,,gelijkheid".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's

Studentenalmanak 1925 - pagina 106

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's