GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1925 - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1925 - pagina 129

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUNST EN KUNSTPROSTITUTIE 117

Hij is een zelfvergeten mensch, die zich overgeeft, aan

wat in hem daalt buiten zijn toedoen. Hij is in het oogenblik

der inspiratie passief en niet handelend.

Dit is het getuigenis der waarachtige kunstenaars van

alle eeuwen.

Goethe, de groote, noemt de inspiratie ,,dem Dämoni-

schen verwandt, das übermächtig mit dem Produzieren-

den tut, was Ihm beliebe." ,,In solchen Fällen", zegt hij,

,,ist der mensch oftmals als Werkzeug einer höheren Welt-

regierung zu betrachten" en Grillparzer zingt:

,,Du nennst mich Dichter, ich bin es nicht!

Ein andrer sitzt, ich fühl's, und schreibt mein Leben,"

En ZOO is 't met lederen kunstenaar.

Zoodra een werk ,,kunstig" wordt is de wezenlijke

artisticiteit daaraan vreemd.

Men moge dit standpunt exclusivistisch noemen, het is,

naar het mij voorkomt, het eenig juiste.

Want ware dat niet zoo, dan kon ieder met de. preten-

tie optreden kunstenaar te zijn, Zooals helaas in onze

dagen 80 van de 100 z,g, kunstenaars óf vormelijke repro-

ducenten, of ,,oorspronkelijke" zelfzoekers zijn.

Daarom vindt de kunstenaars-waardeering tegenwoordig

maar al te vaak alleen haar criterium in wat dan voor

,,kunst" doorgaat en meent ieder tot oordeelen in staat te

zijn die met zeker dédain kan zeggen: ,,rart pour l'art is

mijn eenige, want juiste, maatstaf."

Een mensch mag wel alleen dan kunst geven als hij niet

meer zichzelf schenkt, maar zich voelt doorblazen met den

Geest des Eeuwigen, waarbij hij zelf ondergaat om de

dankbaarheid te doen verrijzen in het kunstwerk en z'n

beleving.

Techniek daarom, hoe zuiver en hoe kunstig ook, kan

nooit kunst geven. Dat velen meenen, dat techniek wel

moeder van kunst kan wezen, komt daar vandaan, dat ze

het wezen van den kunstenaar en diens inspiratie niet

zien. De theorie van het dubbel-ik lost hier niets op. Maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's

Studentenalmanak 1925 - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's