GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1926 - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1926 - pagina 142

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

130 H E T TRAGISCHE

fühle, was tragisch ist, was ,,das" Tragische selbst ist, was

sein ,,Wesen" ist"^).

De methode, die wij bij ons onderzoek hebben te volgen is:

met behulp van eventueele voorbeelden, de verschijnings-

voorwaarden van het tragische na te gaan om daarin ,,das

Tragische selbst zu schauen, Nicht um ein Beweisen,

sondern um ein Sehenmachen, um ein Zeigen handelt

es hier" ^).

Het tragische vindt zijn oorzaak in de disharmonie, die

alle zijn, anthropocentisch gezien, en alle leven, zooals dit

gedifferentieerd is in zijn millioenen schakeeringen, nood-

wendig in zich draagt. Het leven, de mensch is aangelegd

op harmonie, streeft steeds, bewust of, meer nog, onbewust,

naar harmonie in zijn denken, gevoelen en handelen, dat

berust op willen, als gevolg van bewust leven of van intuïtie.

Dit streven naar harmonie, dat den kosmos en daarin den

mensch als beelddrager Gods kenmerkt, wijst terug op het

plan Gods in de schepping, ,,De verscheidenheid der wereld

is een feit, dat met hare harmonie alleen transcendent in

een persoonlijk God zijne verklaring vindt" ^), Van den

beginne was alle leven op dit Goddelijk plan aangelegd,

was er volkomen harmonie tusschen God en den mensch,

hoewel beide in verschillende zij ns-sf eren hun wezen

droegen, In zulk een wereld nu was alle tragiek uitgesloten,

„Wer den Weltgrund als slechtweg in sich einig, als gänzlich

unzwiespältig, als reine Vernunft, als lauteren, seligen

Geist, als Gutes von absolut gegensatzloser Art auffaszt,

für den hat der Weltgrund keine Verwandtschaft mit dem

Tragischen" *).

^) Scheler, a,w,, bl, 242,

ä) Scheler, a.w., bl. 242,

^j H. Bavinck: Wijsbegeerte der Openbaring, bl. 92. Kampen, 1908,

Vgl, M, Scheler: Zur Idee des Menschen, bl. 310: de mensch „der seine

Einheit erst durch das empfängt, was er sein und werden soll; Eben

durch die Idee Gottes und einer unendlichen, vollkommenen Person".

"] Volkelt, a.w., bl. 431, v,gl. Scheler, a.w., bl. 254. Het harmonie-

ideaal van Scheler hangt samen met zijn opvatting van „Wertverhältnisse

und Kausalverhältnisse", waarop ik in het vervolg terug kom.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Studentenalmanak | 217 Pagina's

Studentenalmanak 1926 - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Studentenalmanak | 217 Pagina's