GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1928 - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1928 - pagina 165

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WAAROP DE ONDERSCHEIDING: ENZ. 155

moderne en oude kunst de definitie zelve ons die niet

leveren kan, maar dat deze uit het materiaal zal moeten

te voorschijn geibracht, hoewel we zullen zien dat zij niet-

temin met de definitie, met name met één harer leden, in

't nauwste verband staat,

deze uit het materiaal zal moeten te voorschijn gebracht,

hoewel we zullen zien dat zij niettemin met de definitie,

met name met één harer leden, in 't nauwste verband staat.

Het impressionisme, dat de moderne kunst inluidde, was

inderdaad in den vollen zin des woords een richting, d,w-z,

een ibeweging, wier dragers zich van een bepaald streven

bewust waren en daarvan ook openlijk getuigden. Zoo is

daar dan de karakteristieke uitspraak van den ras-impres-

sionist Willem Maris, die zijn kunst aldus typeerde „Ik

schilder geen koeien, maar liohtvangers", een typeering die

echter tegelijk boven het individueele uitgaat en op de

geheele Haagsche School min of meer van toepassing is.

Hij had hiermee slechts het ééne element van het licht

geoemd en nog niet gerept van het tweede wezenlijke

bestanddeel van het impressionistisch schilderij: de atmos-

pheer. Het impressionisme is dan ook in 't algemeen, waar

het er bovendien opzettelijk op gericht was de spontaneïteit

van de emotie bij den eersten gezichtsindruk zoo ongerept

mogelijk te bewaren, te omschrijven als de kunst van

vluchtige licht- en atmospheer-indrukken.

Nu we aldus het impressionisme omschreven hebben,

willen we de vraag stellen waar het ons in verband met

het gestelde doel in laatste instantie om te doen is, n,l-

deze: is hier reeds een gansch nieuw moment kenbaar, dat

de onderscheiding modern — oud rechtvaardigt? Het ant-

woord moet o. i, bevestigend luiden. Was vroeger toch de

werkelijkheid zelve in al haar verschijningsqualiteiten op

de schilderij aanwezig, thans zijn het feitelijk niet anders

dan bepaalde momenten aan haar (licht en atmospheer)

die op 't doek worden geibracht en waaraan de werkelijk-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's

Studentenalmanak 1928 - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Studentenalmanak | 238 Pagina's