Studentenalmanak 1934 - pagina 142
132 DE PLURIFORMITEIT VAN DE KERK
overkomen. Zoo wordt de eenheid openbaar, waarom
Christus heeft gebeden,
Hoe ver wijkt deze opvatting af van die van Calvijn!
Want de leer van de pluriformiteit van de kerk is geen vondst
van Kuypcr en Bavinck, maar wordt bij hem reeds aange-
troffen, zij het ook, dat de term ,,pluriformiteit" bij hem nog
niet voorkomt en hij zijn beschouwing nog niet in weten-
schappelijken vorm heeft gegoten. Doch de gedachte zelf
wordt door hem niet ondubbelzinnig voorgestaan. Nadat hij
de eigenschappen van de onzichtbare kerk heeft uiteengezet,
komt hij tot de zichtbare kerk (ecclesiae facies). Het mag
niet worden betwijfeld (nuUo modo ambigendum est) — zoo
zegt hij — dat overal, waar wij zien, dat Gods Woord
oprecht gepredikt en gehoord wordt, waar de Sacramenten
overeenkomstig de instelling van Christus bediend worden,
eenige kerk van God is (aliquam esse Dei ecclesiam, Inst,
IV, 1, 9). Christus' belofte kan niet liegen: waar twee of
drie in Mijn naam verzameld zijn, ben Ik in hun midden.
Nu moet er onderscheiden worden tusschen de ecclesia
universalis en de singulae ecclesiae. De ecclesia universalis
is een menigte, die vergaderd is uit alle volkeren, verstrooid
over verschillende plaatsen, maar die in een en dezelfde
waarheid der Goddelijke leer overeenstemt en door den
band van dezelfde religie is vereenigd (coUigata est). De
singulae ecclesiae zijn ter wille van menschelijke noodzake-
lijkheid opgericht (pro necessitatis humanae ratione dispo-
sitae). Zij komen voor in steden en dorpen. Zij maken
rechtens aanspraak op den naam en de autoriteit van kerk.
Maar ze blijven gesubordineerd aan de ecclesia universalis
(sub hac). Alzoo bewaren wij, houden wij de eenheid van de
ecclesia universalis vast. Wel moet men hier op zijn hoede
zijn tegen bedrog, zoo dikwijls een vergadering zich onder
den titel van kerk aandient. Houdt ze de ordening Gods in
Woord en Sacrament, dan kan men gerust zijn en haar de
verschuldigde eer van kerk geven. Biedt ze zich echter aan
zonder Woord en Sacrament (absque verbo et sacramentis),
dan heeft men met een begoocheling te doen (Inst, IV. 1,
11), In een kerk kan, hetzij in Woord, hetzij in de bediening
^y^i
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's
![Studentenalmanak 1934 - pagina 142](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1934/1934/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's