GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1937 - pagina 160

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1937 - pagina 160

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor dit alles zijn zeker argumenten te vinden. In de

eerste plaats wel het volgende: Datgene, wat een men-

schenwerk tot kunst maakt, is niet gelegen in de op-

bouwende elementen van het materiaal zelf. Zij zijn in

wezen natuurproducten en staan als zoodanig boven de

artistieke beoordeeling. Al naar onzen smaak en ons

gevoel vinden wij ze schoon of leelijk. Eerst in de, door

den kunstenaar als herschepping gewrochte relatie der

elementaire factoren, de harmonie der klanken of de

schoone verhouding der kleuren, is het artistieke be-

sloten, datgene, wat het doode materiaal tot levende

kunst doet opstaan. Het gehuil van een stormwind of het

gebrul van een leeuw kan men niet tot de kunst rekenen.

Eerst wanneer de geluiden in de juiste harmonische,

door den mensch bepaalde, onwillekeurige verhoudingen

tot elkaar staan, dan spreekt men van muziek. Ik denk

b.v. aan het „Sind Blitze und Donner in Wolken ver-

schwunden" uit de Mattheus Passion, en het „Carnaval

des animaux" van Saint Saëns.

De samengestelde verhouding der dementen beteekent'

het hoogste in al de kunsten, staat boven de elementen

zelf. Zooals de Engelsche dichter Browning ergens

schrijft :

„Consider it well.

Each tone of our scale in itself is nought.

It is everywhere in the world-loud, soft, and all is said.

Give it to me to use: I mix it with two in my thought

And there you have heard and seen: consider and

bow the head."

In den laatsten regel is op zeer kernachtige wijze de

samengesteldheid in het ontvangen en opnemen van de

kunst uitgedrukt.

Bovendien zijn er talrijke voorbeelden te noemen van

kunstenaars, in wie het aanwezig zijn van een „andere"

kunstenaar overduidelijk is. De „andere" kunstenaar is

het vaak, die aan hun werken een zeer bijzonder karak-

ter verleent.

154

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Studentenalmanak | 240 Pagina's

Studentenalmanak 1937 - pagina 160

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Studentenalmanak | 240 Pagina's