GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 152

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 152

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijke litteratuur, de Catechismus-verklaring van Schilder,

Souvereiniteit in eigen kring van Veenhof, de Nederl. Ge-

loofsbelijdenis van Koopmans, Noordmans' „Geestelijke

Perspectieven" en „Liturgie", terwijl een ander werk me

aanspoort om me op de hoogte te stellen van de „Liturgie

in de crisis". Ik zie de werken, die samenhangen met de

„Wijsbegeerte der Wetsidee", zie ineens de werken van

Kierkegaard staan, denk aan ,,practische" studies over

het ambt, over zielszorg (moet ik niet wat „weten" van

psychoanalyse?) over de vraag, hoe men z'n preek maakt,

over psychologie, over den huwelij ksnood. Dan — poli-

tieke vraagstukken: kunnen ze wel geheel buiten onzen

gezichtskring blijven, om van moderne litteratuur en poëzie

nog niet eens te spreken?

* *

*

Deze weg is inderdaad niet gemakkelijk.

De begaanbaarheid van dien weg zou vergroot worden,

wanneer voor iedereen geldende vingerwijzingen zouden

kunnen worden gegeven. Natuurlijk zijn er wel algemeene

gezichtspunten, die hier van beteekenis zijn. Wie denkt niet

aan het ontwerp van Dr Kuyper over de methode van

studie (vgl. J. C. Rullmann-Kuyper-Bibliographie II pag.

263 v.v.) ? Elk theoloog moet deze methode lezen en z'n nut

doen met tal van zeer belangrijke wenken, maar ik stel me

voor, dat menigeen, die de „catalogus horarum" bestudeert

en luistert naar wat Kuyper zegt over de vrije studie (een

eigen onderwerp tot op de laatste bronnen onderzoeken),

over het dringend noodzakelijke om met de theologische

litteratuur persoonlijk kennis te maken (als pater liefst

Augustinus, als scholasticus alleen Thomas van Aquino

enz.) geneigd zal zijn, niet zonder verlichting kennis te

nemen van het uren-tal, dat Kuyper noemt voor studie

buiten de colleges om (30 uur per week)! Verlichting, om-

dat dit bij den huldigen stand van zaken wel niet mogelijk

zal zijn, terwijl ook wel van beteekenis zal zijn, wat Kuy-

per zegt: „Veel hangt af van de individualiteit".

144

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 152

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's