GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 182

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 182

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van de meest bekende argumenten tegen de opvat-

ting, dat fotografie is te beschouwen als een volwaardige

Kunst, is wel hel, volgende. Men zegt nl.:

„Een bedrijf, dat geheel met behulp van technische mid-

„delen — natuurkundige en chemische — wordt uitge-

„voerd, kan nooit iets subjectiefs in zich hebben, maar

„moet geheel objectief zijn. Men noemt de lens van een

„camera jzelfs het „objectief". Dus" — en dan komt de

conclusie —: „Fotografie kan geen kunst zyn".

Op het eerste gezicht lijkt hiertegen weinig in te bren-

gen. Toch is de groote fout van deze redeneering makkelijk

aan te wijzen: de probleemstelling is hier n.l. geheel ver-

keerd. Wanneer men hier spreekt over het objectieve der

techniek, dan bedoelt men daarmee, dat de lens van een

camera toch geheel objectief een beeld werpt op de even-

eens volkomen objectief reageer ende gevoelige laag van

film of plaat. En aan dit beeld is niets te veranderen, het

gaat alles automatisch. Dit feit op zich zelf zal ook door

niemand kunnen worden tegengesproken en dat is ook

myn bedoeling niet. Maar, zooals ik reeds zeide: de pro-

bleemstelling is verkeerd:

Want de foto wordt niet in eerste instantie gemaakt

door de camera, maar door den man die achter de camera

staat, die haar werken beheerscht en leidt in de door hem

gewilde banen. En deze man is een persoonlijkheid, met

eigen subjectieve voorstellingen en wilsbepalingen.

Nu zal men misschien zeggen: „Nu ja, dat is maar een

looze uitvlucht, zonder dieperen zin, die toch niets ver-

andert aan mtjn argument". Maar dat is de bedoeling ook

niet!

Alleen is er dit: wanneer men de izaak beziet van boven

aangehaald standpunt vergeet men, dat de techniek — in

casu lens, film, enz. — slechts een hulpmiddel is, volkomen

afhankelijk van dengene die er gebruik van maakt. Lens

en fim staan mijns inziens geheel op één lyn met penseel

en doek van den schilder. Hieraan zal men toch ook waar-

lijk geen magische kracht toekennen; de schilder is het

toch die de schilderij maakt. Ook het feit, dat de fotograaf

174

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 182

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's