Studentenalmanak 1946 - pagina 227
Intellect, door de opleiding kunstmatig de alleenheerschappij te
geven, het zal nooit lukken de groote opvoedende waarde van
het „student zijn" te vernietigen.
Zien wij nu het verschil tusschen de lagere, middelbare scho-
len en de Hooge school, in de na-Herbartiaansche tijd, dan is
het duidelijk dat de Lichamelijke oefening wel paste als leervak
in de mentale training der middelbare school en niet in het
Universitaire geheel.
In de laatste jaren, het zou mij te ver voeren de historische
wegen te wijzen waarlangs wij zoover gekomen zijn (het was
vaak een lijdensweg), is men steeds meer 't schoone evenwicht
tusschen psyche en soma gaan zien. Niet twee apart liggende
hoofdstukken, lichaam en psyche, met respectievelijk hun licha-
melijke en psychische traning, zijn objecten van opleiding en
opvoeding, maar de mensch als psychisch-somatisch geheel.
Men k-wam tot de conclusie dat de motoriek de invals- en
uitgangspoort is van alle psychische inhoud.
Men ging de waarde van de motoriek voor dit psychisch-
somatisch totaal bestudeeren.
Het inzicht werd klaar en helder: Het is onmogelijk het psy-
chische te beïnvloeden zonder gebruik te maken van het somati-
sche, en omgekeerd. Het blijkt een eenheid, met onderdeelen
van hooge zelfstandigheid, juist op elkander afgestemd. Via
dezen weg werd het duidelijk, dat de motoriek juist toegepast in
de natuurlijke beweging, in het spel, ook in sportverband van
zeer groote invloed kon zijn op persoonlijkheidsvorming en ka-
raktervorming.
Persoonlijkheidsvorming is niet anders dan dat de mensch,
naar Gods evenbeeld geschapen, ertoe gebracht wordt zich
weer te openbaren als een eenheid van profetische wijsheid,
priesterlijke toewijding en koninklijke heerschappij. Hiervoor
is noodig zelfkennis, een juist evenwicht tusschen zelfovergave
en zelfbehoud, zelfbeheersching.
De lichamelijke opvoeding heeft middelen te over om deze
schoone eigenschappen tot ontwikkeling te brengen. Hoe men
zich dat proces denkt, hoop ik op een andere plaats te be-
spreken.
De eigenschappen, kenmerken en invloedssfeer van de psy-
207
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Studentenalmanak | 278 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Studentenalmanak | 278 Pagina's