GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 169

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 169

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

den uit Filippenzen 3 vers 12: „ N i e t

dal

de sticnlingsdag der universiteit. De rector magnificus pleegt bij deze gelegenheid een

ik het reeds verkregen zou hebben . . . " ) .

zogenaamde vakrede te houden en omdat prof, dr. R. Schippers

PREEK

theoloog,

nader:

nieuw lestamenticus is, kreeg men dus een W e geven een samenvatting van de preek:

rede waarin deze hoogleraar op zijn eigen

Z o op het eerste gehoor zijn het moderne

gebied bezig was. De rector handelde over:

klanken: „ D e n k niet dat ik het heb, denk

de geschiedenis van Jezus en de apoca-

niet dat ik er ben, ik ben ,,op w e g " , „ i n

lyptiek. Hij stond in zijn oratie stil bij de

b e w e g i n g ! " Arrivé-zijn is verdacht.

invloed van de apocalyptische beschouwing

Moderne klanken, omdat Paulus kennelijk

van de geschiedenis op de manier, waarop

ook al „aan zijn verleden lijdt", zijn gods-

in

dienstige opvoeding gooit hij ver van zich

Marcus

af, hij heeft er zich aan, ontworsteld: „ b e -

Jezus w o r d t verteld.

sneden ten achtste dage, uit 't (verkoren) volk Israël, van de stam Benjamin (geenszins de minste van de stammen die vrolijk opgaan), naar de wet een Farizeeër, enz. Dit alles was

een „vertrouwen

op

het

vlees", d.w.z. leven vanuit het godsdienstig levensgevoel van een mens (Farizeeërs zijn mensen die door hun stipte weisbetrachting de Messias naar het volk moeten toehalen, hun

ijver

is niet schijnheilig, maar

diep

Messiaans bedoeld).

de synoptische

„De

en

evangeliën

Lucas)

(Mattheus,

de geschiedenis

van

apocalyptische beschouwing van

de

geschiedenis ziet de wereld als door G o d geleid van haar schepping lot haar

vol-

einding. De geschiedenis verloopt

herhaalbaar

in

een duidelijke richting. De synoptische evangeliën

(het

gaal bij

de synoptische kv/estie, héél summier gezegd, om de onderlinge overeenkomst van en onderlinge verschillen lussen de eerste drie evangeliën) geven aan hel leven en

Heel dit streven, dat welk soort vroomheid

werk van Jezus de centrale plaats in deze

ook de Messias naderbij zal brengen, is

geschiedenis.

een vertrouwen op het vlees, dat Paulus

Schippers zich nu beziggehouden met de

In

zijn

rede

heeft

prof.

van zich afgegooid heeft: „ i k acht 't vuil-

discussie rondom deze

nis, tot grote schade zelfs".

w i n g , die zo in tegenspraak is met moderne

geschiedsbeschou-

De weg van de Geest is: „Jezus k e n n e n " !

inzichten, waarbij de samenhang der ge-

De kracht (dynamisch) van Z i j n opstanding!

schiedenis oplost in een reeks min of meer

„Daar w i l ik naar t o e " , zegt Paulus. „Daar

los naast elkaar

ben ik door g e g r e p e n " .

toekomst van G o d gereduceerd wordt tot

Mij

wenkt

beeld van H e m ! Hij die in deze

hei

wereld

slaande

situaties

en

de

de „ l o e k o m s t i g h e i d " van de mens".

een lichtspoor trok, waarin wij mensen kunnen gaan en de vrede en 't recht zullen ontvangen . . . uit Z i j n Hand. „ D e prijs der roeping G o d s " die niet anders is dan Z i j n Heilsplan

met deze wereld

grenzen

meer

muren, maar bestemming

dat er

geen

Tot zover over de rede van prof. Schippers. Na afloop was er de receptie, de

geen slagbomen

of

verjaarsvisile van de V . U . De universiteit

dat alles tot zijn recht

en

houdt deze ontvangst sinds een paar jaar

zijn,

in eigen huis, dat wil zeggen in de oude,

komt.

— Tot zover ds. Ringnalda.

bekende V.U.-gebouwen

W e hebben in deze dienst mooie liederen

gracht. Men zal zich herinneren hoe prof.

aan de Keizers-

Ad

mr. W . F. de Gaay Fortman hiervoor tij-

den Besten bewerkte lied: „ Z i n g t nu den

dens zijn rectoraat geijverd heeft, dal de

gezongen. W e

denken aan dat door

Heer, stemt allen i n " (uit A d e m van het

V.U.

jaar: Zomertijd) en aan „Soms groet een

tussen is de

licht van vreugde

den christen . . . " ,

door dr. J. W . Schulte Nordholt

een

bewerkt

lied (ook uit A d e m van hel jaar).

op haar

dies „ t h u i s " zou zijn. Inreceptie-aan-de-Keizersgrachl

al een (naar ons voorkomt: héél traditie

en

het

feest

beweegt

goede)

zich

met

voornaam gemak van de éne ruimle van de V.U.-gebouwen naar de andere. De zenuwachtige

ORATIE 's Middags was er, opnieuw in de Weslerkerk, de reclorale oratie ter herdenking van

stemming

van:

hoe

zou

lopen? van de eerste keer, ligt wel

't ver

achter ons. Hoe dan ook, h e l was opnieuw een fijne en goede diesviering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 169

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's