GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 77

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Intussen: de kerkvaders deden dit niet en Augustinus vond dat je | maar niet over Genesis moest praten. Goed, maar wie garandeert ons dat we straks niet de rest van de bijbel figuurlijk bekijken? Geen mens, antwoordde prof. Kuitert, want dat is altijd al gebeurd. Alleen: wij zijn christenen en daarom doen we daaraan niet mee. Wat mensen een dwaasheid vinden, is voor ons een kracht Gods tot zaligheid. Met dit evangelie doen we het, dat maak je niet figuurlijk, daar denk je in de verste verte niet aan. Daar is ook geen reden voor. Want de eerste bijbelhoofdstukken vatten we niet figuurlijk op volgens een bepaald principe, zo van: we gaan alles eens vergeestelijken. We zijn uitlegkundig bezig en dan gaat het om de aard van het verhaal. En dan dienen Genesis 1 tot 3 zich niet aan als een historische gebeurtenis; tot deze conclusie kom je op grond van het lezen van de bijbel zélf. Het gevolg is dat de verkondiging er des te duidelijker door wordt: waar de zonde vandaan komt en wat de Here God ertegen doet. En de opstanding van Christus dan? Paulus zegt juist daarvan: dat moeten we in zijn historiciteit letterlijk verstaan. Ds. L. Hartholt uit Oostkapelle vertelde dat hij eens erg was geschrokken van een lege avondbeurt in Arnhem en hij legde nagenoeg ! causaal verband tussen onbezette kerkbanken in Arnhem en elders ] en de colleges van V.U.-hoogleraren in Amsterdam. Iets wat prof. i Berkouwer zacht gezegd onbillijk vond. Die lege plaatsen kunnen i weleens zijn van mensen die wegblijven omdat de kerk altijd aan hun vragen voorbijging, zei prof. Berkouwer, en hij kreeg applaus. ; Een rooms-katholieke kapelaan uit Breskens dacht dat we toch ook | en vooral een opdracht hadden tegenover de mensen: denk aan ; Jona(s), God stuurde hem naar de mensen toe. De heer Z. Nieuwboer, j de voorzitter van de gereformeerde mannenvereniging in Scharendijke i (waar prof. Kuitert domitiee is geweest), sloot daarbij aan: de wereld ' is in zó'n grote nood, dat alle theologische vragen waar wij ons kwaad ! om maken, daarbij in 't niet verzinken. We kunnen zoveel praktische ; dingen uit de bijbel leren, laat de V.U. dat doorgeven. i Prof. Kuitert ging er op in. Dit is belangrijk: hoe doe je dat, verstaan- i baar maken wat Jezus Christus is voor de wereld, voor de mensen? Je kunt geremd worden als je steeds maar met allerlei kwesties bezig bent. U moet ons ook eens een zet vooruit geven, in plaats van ho, hol te roepen. We lopen tegen problemen aan, je zou ze kunnen laten liggen, maar je kunt iets op het spoor komen waarvan je zegt: dat moeten we hebben, daar kan de christelijke gemeente mee werkenl En dan rendeert de V.U. Studentenpredikant J. Hessels Mulder kreeg vragen over studenten, die voor de t.v. hadden gezegd dat ze lak hadden aan het „achterland" en over andere studenten, die rare dingen in Pharetra schrijven. Ds. H. Mulder vond dat zó praten over het ,,achterland" (een vervelende uitdrukking) gewoon gebrek aan kennis verraadt. Aan de andere kant, hij had die hele (t.v.)-avond meegemaakt en daar ging het kuyperiaans toe. Want daar werd gezegd: de V.U. moet Tets speciaals zijn of er niet zijn. En: laat dat speciale er uit komen, tot heil van de wereld. Wat Pharetra betreft (tussen haken: geen blad dat namens ,de' V.U.studenten wordt uitgegeven), zonder alles wat daarin staat te willen goedpraten, vond ds. Mulder: studentenschrijvers moeten ook weleens mogen mistasten. Ds. H. Mulder signaleerde verder in de kolommen van Pharetra een kritische, opstelling vanuit het evangelie. Dat Is alweer kuyperiaans. Kijk eens aan! A. J. K.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's