GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 176

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 176

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aangenaam verrast vernamen vele Surinamers en Antillianen 2 december vorig jaar uit forse dagbladadvertenties dat de KLM in verband met de feestdagen plotseling besloten had de prijs van een retourtje naar de West te verlagen van f 1500 naar f 800, 'Even de Hollandse winter uit naar zonnige feestdagen bij familie en vrienden.' Gevoelens van dankbaarheid jegens de kerstgevoelige KLM omspoelden evenwel slechts die rijksgenoten, die de krant verder slecht lazen. Met geen klokgebeier of kersttoespraak zou de Koninklijke Nederlandse Luchtvaartmaatschappij deze maand te vermurwen geweest zijn om voor hetzelfde reductietarief een aantal van de (naar schatting 40 a 50.000) Surinamers in ons land in de gelegenheid te stellen kerstfeest en oud en nieuw in hun vaderland te vieren. En dat niet zozeer omdat er vorig jaar dik op verloren zou zijn, maar omdat thans de noodzaak ontbreekt een opdoemende concurrent te verjagen van de Bijlmer-expres, zoals de zeer winstgevende luchtlijn Amsterdam-Paramaribo wel genoemd wordt. De meeste passagiers zijn Surinamers. Waarom jokt iemand dat hij uit de jampot gesnoept tneeft, als de jam nog om zijn mond zit?' vroeg een commentator in De Volkskrant zich af over het 'feestdagenmotief' van de KLM. En hij voegde er aan toe: 'Wat moeten we dan nog geioven van wat er door de KLM bijvoorbeeld over landingsreciiten, geluidshinder en dergelijke wordt beweerd?'

Strijd De reclamesmoes van de KLM latend voor wat die is, mag uit de onverwacht geopende prijzenoorlog geconcludeerd worden, dat de KLM toch niet geheel zeker was over de afloop van een strijd, die op juridisch vlak had kunnen uitbreken over de vraag of de nationale luchtvaartmaatschappij van Suriname, de SLM, al of niet gerechtigd was met in het Koninkrijk geregistreerde huurvliegtuigen ongeregelde vluchten tussen Amsterdam en Paramaribo uit te voeren. Want dat was het plan. Suriname had besloten een graantje mee te pikken van het winstgevende luchtverkeer AmsterdamParamaribo om de verliezen van de SLM op het binnenlandse net wat op te vangen en om (met voordelige tarieven) het toerisme naar Suriname te bevorderen, niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland en België.

Surinaams De uitnodigingen voor een feestelijke openingsvlucht op 5 december met een bij

18

KLM vorig jaar zeer kerst gevoelig

tu:i:>cn 2 Cii 31 decciobcr vaiL) I-ven de Hollandse winter uil tiasr zonnige fccsSdagen bij familie en \riciHkn. De KIM vervoert iügc/etenen v;ni Siïriname. de Nederlandse Anfülcn en Nederland i^oeilkoper (ian iH>k. Volwassenen, Volwiisscnen, Kinderen van Kinderen t/m

cidcelc reis relour • 2 t/ni j I ui.ir 1 i;i;ir

f f t 1

7fsci.80O.500,^11 l!,»)."

Deze tarieven zijn alleen geldig voor de KLM-lijndieriiten tussen Nederland en de Nederlandse Antillen en Soriname via de MiddenAtlantische route, in de tounstenklasse voor een verblijfsduur van minimum 14 en maximum 40 dagen. Als u reeds boekte voor een dergelijke reis per KLM. in december, kunt u restitutie vim het verschil van de reissoni aanvragen bij uw reiibureao. Deze rechtstreekse lijndiensten worden liequent uitgevoerd met snelle DC-8"en en Super DC-8'en van de KLM met de bekende goede service. Uw reisbureau en de KL?vf geven graag-alk inliclitinge; over boekingen, vertrek- en aankomsttijden.

Advertentie 2 december 1970

Transavia gecharterd toestel waren reeds verzonden. De gevolmachtigd minister dr. J. D. V. Polanen zou de reis meemaken. Aan boord zouden Surinaamse gerechten geserveerd worden door Surinaamse stewardessen, Surinaamse stroop zou gedronken worden en in Paramaribo gebrouwen bier van het merk Parbo. 'Aan boord zal passende Surinaamse muziek ten gehore worden gebracht,' meldde verder het program. Op Suriname's luchthaven Zanderij zou een Kawina Band het vliegtuig opwachten. Suriname's minister van Economische Zaken zou een feestelijke toespraak houden en het gezelschap zou worden verkwikt met een jonge kokosnoot. Het lag ook in de bedoeling om een Sinterklaas (zonder zwarte Piet) aan boord mee te nemen (kennelijk is deze figuur in Suriname minder omstreden dan op Curacao), maar verder was het duidelijk de opzet om op het gebeuren een Surinaams stempel te zetten. Het luchttransportwezen leent zich bij uitstek voor het beleven van nationale gevoelens, niet alleen door Nederland, maar ook door vrijwel alle jonge staten.

Mislukking Het Surinaamse plan is op een jammerlijke mislukking uitgelopen. Enkele dagen na het debacle verklaarde Suriname's minister van Economische Zaken, Juust Rens, in de Staten, dat het Surinaamse volk gegriefd was.

'Wij hebben toch ook het recht trots te zijn onze eigen vlag in de lucht te zien?' (Verslag Telegraaf 8/12/'70.) Aanvankelijk scheen de Surinaamse regering vastbesloten om in beroep te gaan bij de Kroon van de Nederlandse beslissing om het plan te torpederen. Een advocatenkantoor in Den Haag werd daartoe ingeschakeld. Maar het is de vraag of de regering van het economisch zwakke Suriname zich een eventuele overwinning met juridische wapens had kunnen permitteren op het land, waarvan zij als ontwikkelingsland sterk afhankelijk is. De sfeervertroebeling tussen beide rijksdelen zou wellicht ook wederzijds de neiging hebben kunnen doen aanwakkeren om de Koninkrijksbanden maar te verbreken, althans losser te maken en vrees daarvoor beheerst vele Surinaamse (vooral Hindostaanse) politieke machthebbers. Zo werden alle fiere woorden weer moeizaam ingeslikt en kwamen Suriname en Nederland aan de onderhandelingstafel tot een akkoord, dat de monopoliepositie van de KLM de komende vijfjaar garandeert en Suriname de zekerheid geeft van een deel van de winst van de Bijlmer-expres. Niettemin blijft het juridisch aspect van de zaak een interessante kwestie. Mr. H. G. de Jong, wetenschappelijk medewerker volkenrecht aan de Vrije Universiteit, wijdt er een beschouwing aan (zie pag. 25)Vanuit juridisch oogpunt acht hij het te betreuren dat het door de SLM ingestelde beroep indertijd geen voortgang heeft gevonden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 176

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's