GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 384

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

WIE hebben het in Nederland eigenlijk voor 't zeggen . . . WAT doen ze daar in Den Haag nu precies . . . HOE komen al die wetten tot stand . . . WAAROM zijn er zoveel partijen . . . Deze en andere vragen op het vaak ondoorzichtige terrein van politiek en maatschappij kunt u regelmatig horen. De antwoorden vindt u in de cursus REGEREN - REAGEREN, een algemene cursus burgerschapskunde. In de 40 schriftelijke lessen worden onderwerpen behandeld als: - democratisering - politieke stromingen en partijen - tiet parlement - belangengroepen communicatiemedia - gemeente, provincie, nieuwe bestuursvormen - reclit en rechtspraak - sociaai-economischi en financieel beleid - het welzijns- en milieubeleid - ruimtelijke ordening en woningbouw - onderwijs en wetenschappen - Internationale betrekkingen - ontwikkelingshulp en ontwapening De totale prijs voor deze cursus bedraagt slechts f 25,- dank zij de steun van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. De overige bij de Stichting Burgerschapskunde verkrijgbare cursussen zijn: • De Gemeenteraad, 23 lessen voor f20,• Politiek bekeken, 12 lessen -Idocumentatie voor f 9,50 • Wereld op Handen, 10 lessen -Idocumentatie voor f 10,• De Ondernemingsraad, 34 lessen voor f 27,50 Vraag de gratis prospectus met verdere gegevens, onder vermelding van de letters VU aan bij: STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel: (01710) 46803.

sel voor ogen waarbij centralisatie en de-centralisatie kunnen mee-bewegen met de werkelijkheid waarop het bestuursstelsel rhoet reageren. Vandaar dat hij niet alleen voorstellen doet voor een nieuw stelsel, maar tevens een nieuwe denkwijze voorstaat. In het door dr. Van Ruller voorgestelde nieuwe stelsel zouden rijk, provincie en gemeente niet langer drie min of meer autonome lichamen moeten zijn, maar elkaar in hun taken moeten aanvullen. De elf provincies zouden op den duur moeten worden vervangen door een aantal gewesten (geschat wordt ongeveer 35). In die gewesten zou, wat dr. Van Ruller noemt, 'het groot bestuur' tot stand moeten komen, dat wil zeggen die delen van het bestuur die grote kosten met zich meebrengen, vaak het karakter hebben van investeringen en die vaak specialistisch werk van hoog niveau vereisen. De gemeenten zouden zich in de eerste plaats moeten bezighouden met de delen van besluitvorming die te maken hebben melde individuele gemeentenaar of een groep. Een nieuwe rolverdeling, kortom, tussen gemeenten en gewesten. Dr. Van Ruller: 'Er is sinds honderd jaar eenfilosofieover drie lagen van bestuur met elk hun eigen taak. Dat ligt vast in de wet. Nu wordt het tijd dat er aan een nieuwe filosofiie wordt gedacht - die is trouwens al volop in discussie - waarbij er Nieuwe filosofie ook eens iets van boven naar beneden komt. De avonturen die zich in de agglomeratie Het is óók nodig dat we in de toekomst een Iksdam afspelen rond stadsuitbreiding en fiexibel systeem krijgen, dat heel gemakkelijk gemeentelijke zelfstandigheid, weerspiege- kan worden gewijzigd. Zowel in het denken, als len hoe gemakkelijk er problemen kunnen in de wet moet een systeem voor ogen staan van rijzen en hoe moeilijk die zijn op te lossen. complementair bestuur, zodat wanneer het ge'Hangende kwesties' hebben de neiging te west iets doet, dat effect heeft op het rijksbeblijven hangen, totdat er 'oplossingen' ont- stuur en het plaatselijke bestuur.' staan, waarmee eigenlijk niemand vrede kan Het staat voor dr. Van Ruller vast, dat de door hebben: het volbouwen van de randstad, het hem voorgestelde reorganisatie het einde ontstaan van ghetto's, slechte aansluiting op zou. betekenen van 'de hele zware nadruk op wegen, onharmonische opbouw van gebie- de gemeentelijke autonomie'. den. De VU-onderzoekers stuitten in alle Er zou echter een besef voor in de plaats moeacht onderzochte agglomeraties op knel- ten komen, dat de laagste bestuurseenheden punten. Volgens dr. Van Ruller is één van de zoveel moeten doen als maar mogelijk is. grote problemen, dat in de Nederlandse be- 'Als dat juridisch wordt vastgelegd, dan is de stuursorganisatie gemakkelijk taken 'naar kans heel groot dat die bestuurseenheden zinboven' (van gemeente, via provincie, naar vol blijven'. Het is de laatste jaren onmiskenhet rijk) worden geschoven. De gemeenten baar dat de laagste bestuurseenheden de zijn wel autonoom maar ze hebben - zeer wind mee hebben. Niet alleen wordt strijd moeilijk te wijzigen - grenzen, hetgeen be- gevoerd om het behoud van kleine gemeentekent dat 'vanzelf stukken overheidstaak ten, maar ook zijn in talrijke wijken actiebij de provincie en in laatste instantie bij het groepen actief en bestaan er bewegingen die rijk terechtkomen. Een tegengestelde bewe- buurtbestuur voorstaan. ging, waarbij taken 'naar beneden' gaan be- In Rotterdam is kortgeleden zelfs een 'verstaat niet of nauwelijks. Dr. Van Ruller: ordening op de wijkraden' aangenomen, waar'Dat betekent centralisatie. Naar mijn mening in mogelijkheden worden geboden tot het inwordt het tijd dat er bepaalde delen van het bouwen van 'deelgemeenten' in een gewesteUjke organisatie. Dr. Van Ruller wil met bestuur worden gedecentraliseerd'. De agglomeratie-Iksdam en haar problemen zijn proefschrift een theoretische grondslag tonen aan dat in het huidige bestuursstelsel verschaffen aan dit soort bewegingen. 'Actiecentralisatie de oplossing van een groot deel groepen en wijkopbouw-organen verkeren vaak van de moeilijkheden is. Wanneer dr. Van in warrige situaties. Het is volstrekt onduidelijk Ruller pleit voor decentralisatie schaart hij hoe, juridisch gezien, hun positie is. Er is bezich daarmee nog niet achter Roel van Duyn, hoefte aan een structuur die deze trend kan decentralisator-bij-uitstek. Hem staat een stel- opvangen'. voldoende bestuurskracht aanwezig is, wordt aan Gerkens opdracht gegeven een flinke uitbreiding van de kern Nieuwdijk te ontwerpen, hoewel de provincie dat had afgeraden. Het plan wordt niet goedgekeurd. De annexatie nadert. Het bericht dat Iksdijk uit het overleg in de structuurcommissie is gestapt, is voor de provincie aanleiding om de streekplancommissie voor het eerst bijeen te roepen. In die vergadering wordt aan Iksdijk duidelijk gemaakt dat de provincie op de hoogte is van de plannen van Iksdam en dat ze met die plannen in belangrijke mate akkoord kan gaan. In het najaar van 1964 sturen Gedeputeerde Staten aan het college van Iksdam een vertrouwelijke brief waarin staat dat na overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken een voorlopig besluit is genomen: een verzoek van Iksdam om Iksdijk te mogen annexeren zal worden ondersteund. De gemeente Iksdijk zal naar de mening van Gedeputeerde Staten in de gemeente Iksdam dienen op te gaan. Iksdaal blijft buiten schot. Aldus zeer in het kort en met weglating van vele complicaties de stedebouwkundige geschiedenis van de agglomeratie Iksdam, door dr. Van Ruller ook wel gekscherend zijn 'sleutelroman' genoemd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's