GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 462

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 462

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

de onverzoenlijkheid binnen de gemeente geriskeerd moeten worden. 2. Het 'menselijk handelen' wordt voor de gemeente van de Heer geïnspireerd dóór en begint mèt de eredienst, de dienst van prediking, gebed, gave, maaltijd en lied. De daadwerkelijke verzoening krijgt een zinvolle start, wanneer we ons niet alleen realiseren dat er geen a-politieke gemeenschapsvieringen zijn - in woorden en gevoelens, bij bewegingen en daden zijn wij mensen-in-eenpolitieke-context, of we het beseffen of niet -, maar ook opzettelijk onze politieke situatie laten meeklinken in de belijdenis van schuld en die van geloof, in de liederen en in de avondmaalsliturgie. Hiervan bestaan treffende voorbeelden. Ik denk aan het Braziliaanse passiespel Christo total en aan het avondmaalsformulier van de Vrije Kerk van Berkeley, met de titel Het vnjheidsmaal^'*\ Aan deze tafel wordt de verzoening gevierd. Het is een authentieke expressie van Gods verzoening met ons mensen en van onze verzoening als mensen en groepen met elkaar. Het is een 'gegeven' in de dubbele zin van het woord: gave en opgave in één. Je gaat steeds weer van tafel en steeds weer aan tafel. En daartussen ligt het menselijk-makende handelen van de verzoening.

De hartchirurg van morgen •••

... is vandaag nog student. En moet nu in plaats van andermans harten, z'n eigen financiën kloppend zien te houden. Voor 't tijdig tevredenstellen van z'n hospita, 't betalen van z'n nota's ... Gelukkig heeft Bank Mees & Hope een speciale rekening die u, gekweld door andere besognes, al die zorgen uit handen neemt: de studentenrekening. Met rente toe. Alle betalingen worden dan soepel per bank verricht. Al of niet automatisch. En ach, mocht u later in een andere sektor terecht zijn gekomen, dan zult u tóch met warmkloppend hart terugdenken aan die financieel zo gezonde studententijd met Bank Mees & Hope.

BANK MEES & HOPE NV A m s t e r d a m Buitenveldert, Assumburg 150, tel. 020 - 42 98 60. Rotterdam N . E . H . , Burg. Oudlaan 50, tel. 010 - 14 12 33. Groningen, Oude Boteringestraat 17, tel. 050 - 13 99 22. Groningen de Wijert, van Lenneplaan 115, tel. 050 - 25 07 00. Eindhoven, Vestdijk 23, tel. 040 - 6 26 32. • Delft, O u d e Delft 165, tel. 015 - 4 09 8 1 .

46

' Helmut Thielicke Können sich Strukturen bekehrenl in Christentum und Gesellschaft onder red. van Wenzel Lohff en Bernhard Lohse Göttingen 1969 248-267. J. Verkuyl spreekt over 'structurele bekering', in J. Verkuyl en H. G. Schutte Nordholt Verantwoorde revolutie. Over middelen en doeleinden in de strijd om de transformatie van samenlevingen Kampen 1968 45. ^' Een formulering van L. Onvlee Genormeerd en variabel Kampen 1966, overgenomen door H.M. Kuitert Sociale Ethiek en geloof in Jezus Christus Kampen 1967 31. '' Vgl. Jürgen Moltmann die zich voor deze 'wereldse' lokalisering beroept op Hebreeën 13, 12 v., in zijn voor dit hoofdstuk belangrijke rede op de algemene vergadering van de World Presbyterian Alliance in Nairobi: Gott versöhnt und macht frei, in Evangelische Kommentare 3 1970 515-520 (in Ned. vert, in Gereformeerde Weel<blad (7 sn 14 jan. 1972). "' Zie Lucas 2, 10 en 31; en 1, 51-53. ^' Zie bijv. de boeiende studie van Klaus Hoffmann Das Kreuz und die Revolution Gottes Neukirchen 1971 over de zgn. 'theologie van de revolutie' zoals die opkwam op de Geneefse conferentie voor kerk en samenleving 1966. " Zie Romeinen 3, 9; en 3, 22-24 en 29 v. " Vgl. W. A. Visser 't Hooft Heel de kerk voor heel de wereld. Balans van de oecumene Baarn 1968 91 V. Bij ethnische kerken denk ik persoonlijk aan de tot voor kort volgens aan het evangelie vreemde criteria verdeelde protestantse kerken van Curafao; en bij categorale groepen aan de Nederlandse studentengemeenten die wellicht vindingrijker zouden moeten zijn in het leggen van dwarscommunicaties, bijv. door de viering van de communie samen met de bejaarden. *' Zo oordeelt J. Moltmann a. art. 519. " Voor groepen en partijen binnen één gemeente, zie Romeinen 14 en 15 en I Corinthiërs 1,10-17 '"' Zie voor deze liturgie van pasen 1964: J. A. T. Robinson Christian Freedom in a Permissive Society London 1967 198-208, Ned. vert. Christelijke vrijheid in een tolerante maatschappij Baarn 1971211,217,219.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 462

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's