GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 93

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 93

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

heeft op de wereld. De visie van de traditionele calvinist op mens en samenleving is óók niet zo opgewekt. Toch is hij altijd veel meer met de wereld bezig geweest dan de Chileense pinkstergelovige. De heel specifieke situatie waarin deze zich bevindt, samenleving? Hoe kijken de pinkstergelovigen zelf tegen speelt een belangrijke rol. Ze hebben al hun hun maatschappij aan en hoe denken ze tijd nodig om een alternatieve levensstijl op zelf over politieke activiteit? Over het alge- te bouwen en daarin vormt elk engagement meen hebben ze het idee dat de maatschap- in de wereld een bedreiging voor die eigen pij zoals die nu bestaat tot op de bodem is levenswijze. verrot. Als de pinkstergelovige om zich heen De Chileense pinkstergelovige is zo met zijn kijkt, dan zinkt de moed hem in de schoe- nieuwe leven bezig, dat er weinig aandacht nen, want het dagelijks leven van de men- voor andere dingen overblijft. Er zijn tal sen die moeten leven aan de rand van het van kerkdiensten bij te wonen, er is zondagsbestaansminimum is weinig aantrekkelijk. school, er is straatprediking, er is vrouwenDronkenschap, geweld, misdaad, ziekte, - vereniging etc. Bijna elke dag is er wel wat honger, slechte gezins- en huwelijksverhou- te doen. Ons lijkt dat wat overdreven maar dingen zijn allemaal vaste gegevenheden in hoe kun je een levensinterpretatie die radide volksbuurten rondom het centrum van caal afwijkt van het 'normale' anders in leven Santiago. Wat zal een christen zich bezighouden met een samenleving die toeleeft naar het oordeel? Ook ten aanzien van het politieke leven is de houding van de pinkstergelovige afwijzend. Een goed christen kan zich toch eigenlijk niet met politiek inlaten. Zo'n idee klinkt ons, 'moderne christenen', vreemd in de oren. Vanuit onze comfortabele verte ziet de politieke situatie in Chili er immers nogal aantrekkelijk uit: een revolutie die zich voltrekt binnen het kader van een gevestigde democratische traditie, lijkt nu precies de situatie waarin een christen een mooie rol zou kunnen spelen. magazine

van het eigen directe welzijn.

Ongehoord Voor ons die al generaties lang dominees hebben horen beweren dat alleen de mens die echt gelooft werkelijk gelukkig is, is prediking van levensvernieuwing iets vanzelfsprekends, zelfs iets afgezaagds. Voor de Chileense volksklasse is het iets ongehoords, iets onwaarschijnlijks, een stelling die eerst maar eens bewezen moet worden. Welnu, die stelling wordt bewezen want 'blinden worden ziende, lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen, armen ontvangen het evangelie' (Lukas 7: 22). Het zal duidelijk zijn, dat die bewijzen niet zomaar worden geleverd. Ze doen zich alleen voor in een gemeenschap waar men 'volhardt bij het onderwijs der apostelen en

Praktijk In de praktijk ligt dat een beetje anders. Natuurlijk, het huidige regime doet veel goeds voor de volksklasse. De pinkstergelovige zal dat niet ontkennen. Hun mening over het regime-Allende is zo mogelijk nog gunstiger dan die van de andere leden van de volksklasse. Maar de gangbare politieke praktijken, waarvan ook het huidige regime niet afkerig is, maken de stelling dat politiek vies is, aanzienlijk minder wereldvreemd dan ze lijkt. De passieve, gereserveerde houding die de pinkstergelovigen irmemen is dan ook niets bijzonders. Het is in feite de houding van het overgrote deel van de volksklasse.

Tijd Uit de enquête die ik heb gehouden bleek dat, hoe weinig de pinkstergelovigen zich ook onderscheiden van hun omgeving, er toch op één punt wel een zeer duidelijk verschil is te constateren: de pinkstergelovigen lezen veel minder kranten dan de niet-pinkstergelovigen. Hun belangstelling voor wat er in de wereld gebeurt is veel minder groot. Hoe komt dat? Ik ben geneigd de reden hiervoor niet alleen te zoeken in de negatieve kijk die men vanuit het pinkstergeloof

'Ook al zijn de liederen doortrolcken van een diep hemelverlangen, men moet zich daardoor niet laten misleiden: in de preken en in de persoonlijke gesprekken gaat liet steeds weer om het leven nu.'

houden, dan door er steeds weer mee bezig de gemeenschap, het breken van het brood te zijn? We mogen niet vergeten dat de en de gebeden'. Alleen zo kan er 'vrees Chileense pinksterbeweging zich in een heel komen over alle ziel' en kunnen er vele andere situatie bevindt dan de Nederland- wonderen en tekenen gebeuren. Alleen zo se. De beweging opereert in Chili in een kan worden verwacht dat de Heer er dagevolksklasse die wel religieus, maar niet chris- lijks toevoegt aan de kring van hen die betelijk is. De rooms-katholieke kerk had houden worden (Hand. 2). slechts greep op de midden- en topklassen. Wij geloven dan wellicht zonder tekenen De volksklasse praktizeert nog steeds een (zolang we behoren bij resten van een chrisreligie die wel elementen uit het katholi- telijke cultuur waarin de boodschap van het cisme heeft overgenomen, maar daarmee evangelie nog een zekere vanzelfsprekendnog niet katholiek is. In wezen verschilt heid heeft) maar voor hen die niet in zo'n die religie weinig van de boerenreligie over- cultuur leven, zijn die tekenen toch wel erg al ter wereld. Vragen van leven en dood, belangrijk. Vandaar dat het zo belangrijk is, van schuld en levenszin spelen daarin maar dat de pinkstergelovigen de bewijzen voor de nauwelijks een rol. Ze bestaat uit een aantal juistheid van hun geloof rond hen voor het praktijken waarmee men de 'bovennatuur' opscheppen hebben. Daardoor alleen kun, gunstig probeert te beïnvloeden ten behoeve nen ze het als gelovigen uithouden zonder 39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 93

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's