GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 224

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 224

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

behaald? In principe is die laatste mogelijkheid aanwezig. In Groot Brittannië zet men echter niet alleen zijn titel achter zijn naam maar meestal ook de universiteit waar deze titel is behaald. Iemand die in Oxford of

magazine

juiste samenstelling van een loden pijp en kan berekenen hoeveel de druk van het water op die pijp is, behoeft nog niet in staat te zijn een lek in de waterleiding te repareren.

Overbruggen de knikkers. Dit resultaat wordt dan ook sterk overgewaardeerd. Het staat voorop. Wanneer de studenten na een aantal studiejaren de stevige handdruk van de docent of een zoen van een Ueftallige juffrouw zouden krijgen, dan zou, ondanks de stimulansen die misschien van dit laatste uitgaan, het studentenaantal aan de Open Universiteit waarschijnlijk veel lager Hggen. Men werkt nu eenmaal voor de graad. Dit is zeker een nadeel voor de Open Universiteit omdat de studenten daardoor minder oog hebben voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar het verlenen van een bepaalde graad door de Open Universiteit geeft ook moeilijkheden. Men hoort vaak zeggen dat het maar beter zou zijn wanneer helemaal geen graden zouden worden toegekend. Het spreekt vanzelf dat men moet afwachten hoe de diploma's die aan de Open Universiteit zijn behaald zullen worden gewaardeerd.

Waardering Zullen zij gelijk worden gewaardeerd als die welke aan een conventionele universiteit zijn

JUISTVERSCHENEN een verslag overde hervestiging vande zmaie bevolking mn Zuid-AJrika

HEÏ ÜHUNKn IfOIJl

Cosmas Desmond

De afschuwelijke realiteit van de apartheidspolitiek in een fel licht. Een verbijsterend reisverslag. Omvang 272 tekst-en 8 fotopagina's, prijs f 14,50 Zie artikel in dit nummer. een Anthos-boek van In den Toren, Baarn verkrijgbaar in de boekhandel

16

Een studente volgt thuis een college dat per radio wordt gegeven.

Cambridge heeft gestudeerd wil dat maar al te graag weten. Het is natuurlijk de vraag of dat ook het geval zal zijn met graden die aan de Open Universiteit zijn behaald.

Bakker Een andere zaak is: wanneer je iedereen toestaat om te studeren aan de Open Universiteit en de kans geeft om een graad te halen, dan zou het mogelijk zijn dat iemand die bijvoorbeeld bakker is, van de ene op de andere dag met zijn werk ophoudt en gehonoreerd wil worden naar zijn opleiding. Dit zal zeker problemen geven. Immers slechts wanneer de spoeling dun blijft nemen de academici die er reeds zijn een uitzonderingspositie in met dienovereenkomstige honorering. Gelukkig zal het zo'n vaart niet lopen dat iedereen de academische graad gaat halen, wordt nu druk gemompeld. Maar waarom eigenlijk niet? Wat is er tegen? In feite is de academische graad niet het belangrijkste punt. Het gaat om de hoeveelheid kennis die men heeft verworven om die graad te kunnen behalen en die hoeveelheid kennis is op zich ook niet het belangrijkste. Het gaat om de juiste toepassing daarvan. Iemand die nog zoveel kennis heeft en die niet kan toepassen of niet kan overdragen is in feite voor de maatschappij van minder nut dan iemand met een geringere kennis die dat wel kan. Iemand die op de hoogte is van de

De Open Universiteit moet naar mijn mening - ondanks alle nadelen, gevaren en schoonheidsfoutjes - positief worden benaderd. Niet alleen omdat de medewerkers de kans moeten krijgen om hun werkzaamheden te verrichten in een vorm die meer en meer met hun idealen overeenkomt, maar vooral ook door het idee achter de Open Universiteit, dat kennis voor iedereen en ten dienste van iedereen behoort te zijn. Het onderwijs is dan in die zin geen uiteendrijvende faktor (kennis is macht) maar een overbruggende faktor. Verder is het belangrijk dat de Open Universiteit geheel open wordt en die mogelijkheid zit er nog wel in, al zal het nog wel even duren voordat dat helemaal kan worden verwezenlijkt. Dat de Open Universiteit reeds op dit moment een belangrijke functie vervult bij het opvoeden van volwassenen is voor mij buiten kijf Over een aantal jaren kan men pas constateren of het idee van Wilson verworden is, of is gerealiseerd. Met betrekking tot de Nederlandse situatie valt tenslotte nog op te merken, dat het zeker zinnig is te overwegen een Open Universiteit in Nederland te creëren. Dit kan natuurlijk niet van de ene dag op de andere; maar .we hebben een voorbeeld bij de hand waarvan we iets zouden kunnen opsteken. Heel wat grootheden hebben reeds hun licht over deze zaak laten schijnen en zijn niet zo positief met betrekking tot de Nederlandse situatie. Er wordt gezegd dat de universitaire opleiding niet voor iedereen is en dat Nederland te klein is voor een eigen Open Universiteit. Anderen dragen kostenfaktoren aan. Het onderwijs verslindt al heel wat, zeggen zij. De mooiste kreet is wel: laat de mensen met rust. Misschien is het wel zo, dat iedereen wil studeren. Maar het moet mogelijk zijn dat iedereen, en dat betekent: niemand uitgezonderd, kan studeren. Dit lijkt in de huidige onderwijspolitiek een hachelijke zaak. Maar het onderwijs blijft dan wel in de sfeer van: kennis is macht. Kennis moet echter machtig, fijn, fantastisch zijn. Uit dit alles blijkt dat een titel als: een Open Universiteit als instituut tot democratisering van kennis en cultuur mij bijzonder aanspreekt. Hoe een en ander verwezenlijkt moet worden is een tweede punt. Een feit blijft dat de Open Universiteit ook in Nederland zeker reden van bestaan heeft en in ieder geval de mogelijkheid hiervoor gecreëerd zal moeten worden. Het moet dan natuurlijk wel een Open Universiteit zijn, zonder bepaalde belemmeringen, die als deuren zijn ingebouwd. Een Open Universiteit op een kier tocht alleen maar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 224

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's