GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 163

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 163

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opstanding en gerechtigheid

misgelopen; het kruis was de definitieve afrekening met Hem; het was de vervloeking zelf Maar ook het kruis viel nog binnen de geschiedenis. Het was nog niet het laatste oordeel. Het laatste woord was nog aan door prof. dr. R. Schippers de Rechter van hemel en aarde. En toen greep God in. Hij wekte Jezus uit de doodslaap. Jezus had dus toch gelijk Onder de mensen van wie verteld wordt gehad. Hij was de rechtvaardige. Voor de dat zij uit de dood zijn opgestaan, is er maar één die niet weer gestorven is. 'De kwesties van recht en onrecht, waarheid en leugen, licht en duisternis, gelijk en dood voert geen heerschappij meer over ongelijk moest je bij Hem zijn. Hem', schreef Paulus (Romeinen 6:9). Dat is het wat de kerk met Pasen viert. Zijn opstanding was daarom de echte, de theologisch gegarandeerde, om zo te zeg- Dat is ook de achtergrond van de boodgen. Het was de opstanding waar de Sad- schap van het Nieuwe Testament, dat wij duceeërs niet in geloofden, maar de Fa- voor de liefde tot God en de naaste, voor de dienst van mens en wereld, bij Jezus rizeeërs wél en, alweer volgens Paulus, moeten zijn. koning Herodes Agrippa ook. De opstanding van die éne mens, Jezus van Naza- Die boodschap is namelijk kort gezegd, ret, was de bij belgetrouwe, die van Da- dat een mens nooit tot zijn zelfontplooiniël 12. Jezus was de eerste mens, die in ing komt zonder te kiezen; vervolgens dat het stof der aarde geslapen had en ont- wat hij kiest zijn 'Heer' wordt (hij moet waakt was tot eeuwig leven. Hij was de bijvoorbeeld kiezen tussen God en Mameerste van een hele reeks; het staat dui- mon) en dat hij bij de keus van Jezus delijk in 1 Corinthiërs 15:20-23: 'Christus bevrijd wordt van een heer bij wie nu als eersteling, vervolgens die van Christus eenmaal niemand graag de naam wil hebzijn, bij zijn komst.' ben op de loonlijst te staan: de wetteloosAchter die hele klassiek-bijbelse opstan- heid, de ongerechtigheid, de hebzucht en dat soort dingen meer. dingsvoorstelling zit de gedachte, dat God de doden doet herleven omdat in dit Maar dat is allemaal makkelijk praten, leven het laatste oordeel een onhaalbare behalve als we gaan snappen dat we sinds de opstanding van Jezus de hele kwestie zaak is. Het oordeel is voorbehouden aan de rechtvaardige God. Er is zodoende dan van het oordeel, van de vraag wat recht en nog maar één mens, over wie God defi- wat onrecht is en ga zo maar door, niet nitief geoordeeld heeft; er is er maar één meer kunnen uitstellen tot de jongste dag. Op Pasen predikt de kerk: God heeft die al opgewekt is. Vandaar ook de verrassing, de bevrijden- duidelijk gekozen voor Jezus, voor de de overweldiging van de leerlingen van Gekruisigde en voor wie Hij in bescherJezus, toen Hij aan hen verscheen. De ming nam. En met Pasen en daarna moeopstanding van Jezus is in de Bijbel niet ten de christenen zich dan ook met bloeeen zaak van moeder Maria die haar dode dige ernst bezig houden met de gerechzoon terugkrijgt, maar van die kleine tigheidskwesties in de wereld, hun eigen kring van volgelingen, gelovigen in Jezus, leefwereld voorop. die na zijn dood aan het kruis geen been Daarbij kunnen ze dan van Jezus leren, meer hadden om op te staan. Jezus had dat het aan de orde stellen van de gerechmet zijn prediking alles op het spel ge- tigheidskwesties niet een privilege is van zet, het traditionele godsbeeld, het zelf- de welgestelden of van de experts, van de bewustzijn van Israël, de uitlegging van toevallige machthebbers of van de bede wet, het heden, de toekomst en wat zitters; Hij heeft ze in zijn cultuur en in men maar bedenken kan; en dat altijd als de sociale, politieke en economische omde waarheid van God zelf. Toen was alles standigheden van zijn tijd aan de orde

gesteld als een kwestie van de armen, de hongerlijders, de patiënten, de gevangenen, de slachtoffers. Dus kunnen we in dit nummer van ons magazine veel lezen over een rechtvaardige inkomensverdeling. In het licht van Pasen - 'God heeft de partij van Jezus gekozen' - moet worden gezegd dat het niet deugt wanneer die inkomensverdelingskwestie maar een vage zaak blijft en wanneer de meest^n van ons de indruk maken er geen belang bij te hebben dat die kwestie eens nader wordt uitgezocht. Dat uitzoeken zal lastig genoeg zijn. Daarover staat op de volgende bladzijden genoeg te lezen. Maar indien we als christelijke universiteit aan zo'n onderzoek beginnen, ben ik ervan overtuigd dat we er de zegen op mogen verwachten van Hem, die ons in Je opstanding van Jezus heeft laten zien dat Hij beslissingen over gerechtigheid niet wil uitstellen tot het laatste oordeel.

Jaarvergadering 16 juni in hoofdgebouw Taak en toekomst van de Vereniging voor Wetenschappelijk onderwijs op gereformeerde grondslag, staan centraal op de jaarvergadering, die zaterdag 16 juni zal worden gehouden in de nieuwe congresruimte, waarover de Vrije Universiteit thans de beschikking heeft gekregen in Amsterdam. De expositie, die ingericht is bij de opening van het gebouw, zal ook dan nog te bezichtigen zijn voor de bezoekers aan de jaarvergadering. Gehoopt wordt op de komst van vooral hen, die zich druk maken over vragen die in toenemende mate vanuit de wetenschap aan de samenleving worden gesteld. Het is de bedoeling om die dag discussiegroepen te vormen (er is vergaderruimte voldoende in het

nieuwe VU-complex), die bestaan uit leden van de universitaire gemeenschap (wetenschappelijk en technisch-administratief personeel en studenten) en leden van de Vereniging. De discussie, waarin de vraag aan de orde komt op welke wijze de Vereniging kan functioneren als gesprekspartner vanuit de maatschappij van de Vrije Universiteit, zal plenair worden ingeleid. Na de behandeling van het onderwerp in discussiegroepen volgt een gezamenlijke slotvergadering in de nieuwe aula van de VU. Uitgenodigd worden alle leden en contribuanten van de Vereniging aan wie ook het jaarverslag 1972 zal worden toegezonden en de leden van de universitaire gemeenschap. 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 163

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's