GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 361

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 361

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

®

humoristische standpunt uit de gehele geschiedenis der mensheid weer. Er bestaan verscheidene redenen waarom 'datgene wat wij prediken', komisch, belachelijk, of wat Paulus noemt: 'de dwaasheid van Got/'blijkt te zijn. Het komische staat onmiddellijk in verband met de aard van de liefde en het geloof zelf. In de geschiedenis van de moderne komedie is er waarschijnlijk geen onderwerp zo populair als de volslagen blindheid der liefde; de minnaar die zichzelf belachelijk maakt omdat hij door zijn verliefdheid z'n hoofd totaal kwijt is. Mensen die van iemand houden en trouw zijn, kunnen hun liefde nooit verklaren; ze kunnen alleen zeggen: 'Zo is mijn geliefde', (Hoogl. 5:16), want als de verliefde of de gelovige precies kon zeggen waarom hij van zijn geliefde houdt, bijvoorbeeld om haar schoonheid, charme of rijkdom, dan zou hij niet werkelijk van haar houden om haar hele wezen, maar in feite alleen maar houden van die schoonheid, charme of rijkdom. Men kan nooit met een bepaald doel voor ogen op iemand verliefd worden, hetzij op menselijk of op goddelijk niveau. Daarom is het christelijk geloof ook enerzijds 'dogmatisch' en anderzijds 'belijdend'. 'Jezus Christus is de zoon van God omdat hij dat is', zeggen de dogmatici; of als men per se wil weten waarom, zegt de christelijke geloofsbelijdenis: 'Jezus Christus is de zoon van God omdat hij mij de zekerheid in het hart heeft gelegd'. Dit blinde vertrouwen (en deze blinde liefde) maakt de christen in zekere zin tot een komische figuur. (Strip 16)

We hebben nu gezien, dat de aard van het geloof komische elementen in zich bergt; welnu, wat de christen gelooft is zelfs nog komischer, want eigenlijk is het christelijk geloof absurd, onmogelijk en belachelijk: het is 'voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid' (1 Cor. 1:23), het is niet alleen zonder rede maar zelfs een positieve belediging van die rede. Zulke begrippen als 'Schepper van hemel en aarde', de 'Vleeswording', de 'Heilige Geest', de 'Wederopstanding van het lichaam' en 'het eeuwige leven', zijn eenvoudig baarlijke nonsens wanneer men ervan uitgaat, wat de wetenschap allemaal ontdekt heeft. Men zou weer als een kind moeten worden om zulke dingen te kunnen geloven. Maar dat is nu juist precies wat Christus heeft gezegd: 'Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk

der hemelen.' (Matth. 18:4). (Zie strip 17) Zo wordt 'alles mogelijk voor wie gelooft' (Mare. 9:23), zelfs al lijkt de gelovige door zijn geloof vaak belachelijk. Er is nog een andere meer fundamentele reden waarom het christendom zoveel op een komedie lijkt. Het christendom en de komedie gaan beide van een echte val of ommekeer uit, die uiteindelijk toch niet helemaal ernstig opgevat hoeft te worden. Daarom is het verhaal van achtereenvolgens de Schepping, de val van het paradijs en de verlossing van de mensheid uiteindelijk een 'divina comedia', een 'goddelijke komedie'. Wanneer Charlie Brown's vlieger met een klap op de grond terecht komt en hij schreeuwt: 'Ik krijg de vlieger nooit de lucht in, nooit, nooit, nooit!' zijn we geneigd te lachen

/ui?TlSV0OKJ0U^,..(5T> f X EVEN AAN DE V_

KOMEN... _ > V"k.

r\ ^

^

^i c 5 - ^ r >llkkfJi ^

i^ifiS^

>-^

.

_ pC

"^ ' .L^K ^ li

BOEOE! IK ZAL NOOIT WETEN WM.» PAT OVER ai N G !

1 D^T

L^^T

H LI ABSOLUUT

G^EN

KUIMT? VOOK plSCUSSlE

45

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 361

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's