GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 560

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 560

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pasteur David Donda

Zwart leiderschap, of beter: het gebrek aan mogelijkheden voor zwart leiderschap binnen de geheel door blanke zendelingen geleide Heart of Africa Mission, was één van de factoren die in 1960 leidde tot de afsplitsing van Gamba als onafhankelijke kerk. De verhoudingen tussen de blanke zendelingen onderling lagen al vast in een tamelijk strikt hiërarchische vorm. Het spreekt vanzelf dat ook de Afrikaanse medewerkers zich daaraan hadden te onderwerpen. In zijn proefschrift stelt dr. Van der Poort vast, dat navraag binnen de Heart of Africa Mission naar de Afrikaanse leider binnen de organisatie, hem geen antwoord opleverde. 'Binnen de H.A.M, heeft geen systematische training van leiders

Vümagazine te zendelingen er niet in hebben ontdekt, namelijk de bevrijding. Niet alleen de bevrijding in de zin van het persoonlijk heil, maar ook in de zin van maatschappelijke bevrijding.'

Niet messianistisch

Op grond van zijn onderzoek kwam dr. Van der Poort tot de slotsom dat tot dusver bij het bestuderen van de onafhankelijke kerken in Afrika aan deze kerken te veel een profetisch-messianistisch karakter als fundamenteel kenmerk is toegeschreven. Profetischmessianistisch, dat wil zeggen, dat er binnen een kerk een uitgesproken leider optreedt die als profeet wordt beschouwd, die over bepaalde 'geestelijke gaven' beschikt en die het contact onderhoudt met de religieuze machten. , In de kerk van Gamba is van een dergelijk soort messianisme niets te bespeuren. Dr. Van der Poort: 'Meestal vindt het zijn aanzet in persoonsverheerlijking. In de statuten van een messianistisch georiënteerde kerk, komen altijd bijzonderheden voor over de stichter, over zijn geboorte, zijn bekering, zijn gaven. Bij Donda is dat niet het geval.' Over hem gaan geen wonderverhalen; hij Na een conferentie gaan kerkleiders van Gamba gezamenlijk kleedt zich niet in gewaden waaruit zijn waaraan de slag. Vierde van rechts, op de rug gezien: Donda digheid zou zijn af te leiden. Zijn leiderschap plaatsgehad. Een belangrijke oorzaak hiervoor ander was, dan men er zelf van had. Zulke ver- is charismatisch, wat volgens een definitie is, dat de zending hoogmoed vreest van goed schillen kunnen cultureel bepaald zijn; de Afri- van Max Weber inhoudt, dat het zich waaropgeleide kerkleiders. De pasteurs en evange- kaanse lezer interpreteert de bijbel vanuit zijn maakt en daardoor wordt erkend. listen dienen in deze opvatting nederige mensen achtergrond, zoals de zendeling dat doet vanuit te zijn. De hier bedoelde houding van nederig- de zijne. Hoe het zij, wanneer een Afrikaanse Ondanks het feit dat Donda leider is van een heid is het best weergegeven door pasteur Boy- leider gaat lezen, krijgt hij een andere kijk op kerk, waarin hij, zoals uit het begin bleek, ook uma van Nala, die tijdens een gesprek opmerk- het evangelie en op zijn eigen positie. Volgens zijn religieuze leiderschap uitoefent, legt hijte: 'De zendelingen zijn de stichters van de kerk. de gedachtengang van D. B. Barrett, schrijver zelf 'de nadruk op de praktische kant van zijn Ze zijn onze ouders en wij zijn hun kinderen.' van gezaghebbende studies over onafhankelijke leiderschap, zoals leiding geven aan bouwEen andere houding spreekt uit een uitspraak kerken in Afrika, komt de Afrikaanse kerke- werkzaamheden, beheren van gelden, bezoevan Donda: 'Bij de H.A.M, werkten we als kin- lijke leider daarbij tot de ontdekking, dat de ken aan de verschillende secties, bemiddelen deren, maar op Gamba werken we als broe- ondergeschikte positie die hij ten opzichte van in geschillen,'aldus het proefschrift, dat Donde zendelingen inneemt, niet bijbels te funderen da voorts typeert als een leider die 'zonder op ders. ' is. Om het in bijbelse termen uit te drukken: het spectaculaire roeping of gezichten te kunnen werd als een zondige situatie gevoeld. De Afri- of willen bogen en zonder in tribalisme = beBewustwording Een vraag van VU-magazine of de religieuze kanen hebben in de bijbel ontdekt, wat de mees- trekking hebbend op het stamverband ofracisbewustwording die in 1960 leidde tot de afsplitsing van Gamba uit de H.A.M, wellicht iets te maken heeft gehad met een politieke bewustwording die leidde tot een onafhankelijk Kongo (thans Zaire), wordt door dr. Van der Poort ontkennend beantwoord. In Uélé, het district waarbinnen Gamba is gevestigd, gelegen in het noordoosten van Zaire, grenzend aan Soedan, is vrijwel geen sprake geweest van een politieke bewustwording, in tegenstelling tot andere delen van het land. Wel was er religieuze bewustwording, met name bij de leiders. De zending leerde deze mensen lezen. 'Wat gebeurde er, toen deze kerkelijke leiders de bijbel gingen lezen ? Men kwam tot de ontdekking dat het beeld dat door de zending was gegeven van het evangelie, een 36

Dr. Van der Poort (rechts) krijgt inlichtingen van leden van een lokale groep van de kerk van Gamba

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 560

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's