GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 556

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 556

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Autoloze zondag

<0

O CO

U (O >

Het voorstel om tot een autoloze zondag te komen is geboren uit de oerbijbelse gedachte dat de gehele schepping steeds weer terugkerende tijden van rust nodig heeft om zich te herstellen van opgelopen schade. Bovendien zou er een milieubewuster levenshouding mee kunnen worden aangekweekt. Wie beseft hoe complex gestructureerd de natuur is, en wie zich voor de bewaring van die natuur verantwoordelijk weet, zal met die natuur voorzichtig en wijs willen omgaan. Met schroom en terughoudend zal hij die natuur bijvoorbeeld in de techniek gaan vorm geven. Het zal er immers voortdurend om moeten gaan, de delicate balans tussen de natuurlijke omgeving en de verschillende levende organismen te bewaren.

gelegd. Nu, in 1973, zou dat zoveel moeilijker zijn, omdat het autopark sinds 1956 vele keren is verdubbeld en we ons van de auto meer afhankelijk hebben gemaakt. Toch schroomde de regering niet met deze 'krasse' maatregel te komen. Het eerder gesignaleerde automatisme blijkt schijn te zijn. Als het moet, kunnen er wel terdege in de ontwikkeling waarin de moderne techniek een overheersende stem heeft, drastische veranderingen worden aangebracht. Het argument dat op de eerste zondag nog niet alles gesmeerd is verlopen, doet niet ter zake. Het was te verwachten dat er meer ontheffingen van het rijverbod zouden moeten worden gegeven, dan aanvankelijk het geval was. Allerlei onrechtvaardigheden moesten en zullen pok in de komende weken nog wel worden weggewerkt.

Conclusie In dit licht wordt duidelijk dat het gevaar van natuurverwoesting daar het grootst is, waar de mens op een gigantische wijze op die natuur ingrijpt en een monsterachtige techniek ontstaat. Het autogebruik is daarvan een voorbeeld. Immers het autoverkeer zorgt voor een aanzienlijke luchtvervuiling. TNO-Delft heeft berekend dat 70% van alle luchtvervuiling afkomstig is van de uitlaatgassen van auto's. Welk percentage het zondagsverkeer daarvan voor haar rekening neemt, is onbekend. Maar verondersteld mag worden dat dit In elk geval meer zal zijn dan 10%. Een autoloze zondag zal dus de luchtverontreiniging terugdringen. De kans wordt groter dat de reeds opgelopen schade zich herstelt. Wanneer de luchtvervuiling namelijk steeds toeneemt, kunnen we in een kritieke situatie komen te verkeren, namelijk een situatie waarin de vervuiling groter is dan de natuurlijke zuivering. Wanneer die crisissituatie zich zal gaan voordoen is onbekend. We zijn er wel op weg naartoe. Elke weg daarvan terug - en dat is de autoloze zondag zeker - moet worden gegaan!

Het zal wel niet lang duren of wij zullen overspoeld worden met gegevens van onderzoekers die de autoloze zondag tot researchobject hebben gemaakt. Reeds is bekend dat 40% van de bevolking de eerste autovrije zondag de auto niet heeft gemist. Dat aantal kan groeien, maar evenzeer afnemen. Niet het minst interessant zullen de gegevens zijn die betrekking hebben op de vervuiling van het milieu. In het Waterweggebied is men reeds de eerste zondag begonnen met het verrichten van metingen. Mochten deze gunstig uitvallen, wat o.i. onmiskenbaar" het geval zal zijn, dan blijkt uit de nood van de energiecrisis een winst geboekt te zijn, die naar we hopen, tot een deugd gaat worden. De autoloze zondag heeft meer voordelen: hij bevordert rust, schept mogelijkheden om zonder gevaar voor het leven te wandelen en te fietsen, en een vanzelfsprekend levensritme wordt onderbroken. De mens gaat zijn creativiteit en inventiviteit beleven in het zoeken naar andere levensnormen. Er is weer ruimte voor een oorspronkelijke zondagsviering.

Reacties

Vooruitzicht

De reacties op het voorstel waren over het algemeen positief. Men zou wel een 'witte' zondag willen, maar er zouden te veel problemen en moeilijkheden door worden opgeroepen. De ingreep zou geweldige economische repercussies hebben, het tourisme zou er onder lijden, de flatbewoners wordt de kans ontnomen er op de zondag op uit te trekken, etc. Hoewel aan enkele van deze bezwaren tegemoet te komen zou zijn door inschakeling van het openbaar vervoer, leeft toch sterk de gedachte dat het gangbare 'systeem' niet zo maar te veranderen is. De indruk van velen is, dat de huidige praktijk en ontwikkeling wel door mensen zijn bewerkstelligd, en bevorderd, maar dat zij nu niet meer in staat zijn om deze ontwikkeling te keren. De gangbare ontwikkeling is volgens velen een onontkoombaar complex automatisme geworden, waaraan de mens onderworpen is: een teken van machtelooheid.

Als we de balans opmaken dan blijkt dat een dreigende energiecrisis wel een diepingrijpende maatregel oplevert, maar dat de bestaande milieucrisis daartoe niet eerder als aanleiding werd gezien. Het is te hopen dat de dreiging van de energiecrisis snel voorbij is. Dat kan vanwege de omvang onmogelijk het geval zijn met de milieucrisis. Zou daarin niet een aanleiding kunnen liggen om het 'experiment' van de autoloze zondag voort te zetten, ook wanneer de dwingende noodzaak daartoe vanwege de olieboycot niet meer aanwezig is? De rustige zondagen van de laatste tijd hebben ons vele voordelen te zien gegeven. Het zou niet te miskennen winst zijn wanneer vanwege deze in het oog springende voordelen een bezinning op gang komt over de nadelen van onze huidige, technisch gekleurde leefgewoonten. In elk geval dient er een eind te komen aan het onbelemmerd gebruik van technische produkten, waaraan vele ongunstige neveneffecten verbonden zijn. Gedwongen experiment Veel hoop kunnen we daarop niet hebben. Het materialisHoe snel overigens een autoloze zondag toch kan worden me heeft in de westerse cultuur te diep wortelgeschoten ingevoerd, bleek toen de oorlog in het Midden-Oosten en om gemakkelijk te kunnen worden uitgeroeid. Er zou al de daarmee gepaard gaande ol ieboycot ons voor die nood- heel wat gewonnen zijn, wanneer de gedwongen versobezaak plaatste. In vijf dagen tijd moesten alle maatregelen ring in het autorijden op de zondag van nu, leidt tot een vrijgetroffen worden om de eerstvolgende zondag de auto willig aanvaarde versobering straks. thuis te laten. In 1956 waren we voor het eerst met die Het leven zal er niet minder gelukkig om worden. noodzaak geconfronteerd. Vanwege het dreigend brandstofgebrek en om economische redenen moest ook toen het gemotoriseerde verkeer op de zondag aan banden worden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 556

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's