GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 405

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 405

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

^

\U1 magaüne 7

Tegenover een concentratie van potentieel gevaar moet een concentratie van veiligheidsmaatregelen staan

Geen methode

zo klein of vijfmaal zo groot kunnen zijn". ,,Zeker weten doen we niets", schreef drs. R. Fopperpa dan ook in Trouw/ Kwartet. In een staatje werden de geschatte kansen (bij een kernenergieproduktie van 3500 megawatt door vijf kerncentrales) vergeleken met de geschatte kansen op andere rampen:

Aard van de ramp

Zeer ernstige ramp door reactor-ongeval (meer dan 100 doden binnen enkele dagen) Ramp door reactorongeval (meer dan 10 doden binnen enkele dagen) Overstromingsramp na voltooiing Deltawerken (kans voor verschillende delen van Nederland) Meer dan 100 doden door barsten van chloortank Meer dan 100 doden door neerstorten vliegtuig op mensenmassa

Geschatte kans per miljoen jaar

0,4 tot 4

De commissie stond voor een dillemma waarin ze nadrukkelijk niét wenste te kiezen. Zelf formuleerde ze het zo: ,,Een ernstig reactorongeval is het gevolg van een samenloop van omstandigheden met een zeer lage waarschijnlijkheid. Anderzijds kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn. Er bestaat geen algemeen aanvaarde wetenschappelijke methode om deze tegengestelde factoren tegen elkaar af te wegen. Daarom alleen al kan de commissie over de aanvaardbaarheid van dit risico geen gefundeerde uitspraak doen. Bovendien moet de aanvaarding van een risico voor de gehele bevolking niet geschieden door een commissie van deskundigen maar door vertegenwoordigers van deze samenleving. Derhalve heeft de commissie zich er toe beperkt een aantal factoren zo duidelijk mogelijk de formuleren om aldus een verantwoorde besluitvorming mogelijk te maken. Het afwegen van het risico verbonden aan het in gebruik nemen van kern' centrales zal een onderdeel moeten uitmaken van een complex geheel van overwegingen, waarin ook economische factoren en factoren samenhangend met de voor- en nadelen van andere thans ontwikkelde methoden van energieopwekking een rol spelen".

Het recht om op te komen tegen verkeerde interpretaties van het commissie-rapport had prof. Blok nadrukkelijk voor zich geclaimd, toen de voorzitter van de Gezondheidsraad hem ongeveer een jaar geleden vroeg voor het voorzitterschap van de commissie. ,,lk meen dat in deze verwarde tijd de deskundige op z'n hoede moei zijn tegen politiek misbruik van zijn deskundigheid", schreef hij aan de voorzitter van de Gezondheidsraad. Het gesprek van VU-magazine met prof. Blok dat hierna — een beetje verkort — volgt, is bedoeld als een correctie op foute interpretaties. Prof. Blok was. overeenkomstig de met de minister gemaakte afspraken, niet bereid een eigen interpretatie van het rapport te leveren. In de loop van het gesprek verruimde prof. Blok de ontvangst van het rapport in de pers, tot de discussie over kernenergie in het algemeen, zodat die in de media of door actiegroepen wordt gevoerd.

mW onze eiconortiif, h^H hu etnm^^l i(er/itne(fic noMié liub Igte" ive ï^ifi bron m^^r 5iie| st^nl>orm

'Misbruik' 4 tot 40

100 tot 250

15.000

12.000

Het dilemma van de commissie en haar weigering om een ,\groen" of rood licht" te geven stonden in contrast tot de krantekoppen waarmee dit verhaal begon. Dit verdroot de voorzitter van de commissie, prof, dr. Joh. Blok. Het Algemeen Dagblad had gerept over: „Bouw van kerncentrales volgens Gezondheidsraad aanvaardbaar". ,,diepgaand onderzoek gunstig uitgevallen" en ,,het opwekkend beeld geschapen door het rapport van de Gezondheidsraad". Het had bovendien in een commentaar de politieke voorkeur van prof. Blok op nogal suggestieve wijze naar voren gebracht (hetgeen door deze werd opgevat als „een poging tot politieke manipulatie van wetenschappers"). In een ingezonden stuk maakte prof. Blok er vooral bezwaar tegen dat het blad het deed voorkomen alsof A,D.'s interpretaties van het rapport uitspraken waren van de commissie zelf.

Ó'K';-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 405

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's