GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 415

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 415

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

i ^ magazine 17

cje Ac^tjem'KTMS doet een èt'^pje t e r a ^

Vlak voor de vakantie kreeg ieder die met het onderwijs te maken heeft (en wie heeft dat niet) van minister Van Kemenade nog een portie huiswerk mee. Hij zette een totaal-visie over het onderwijs in Nederland op papier tot het jaar 2000 en wierp die als discussiestuk in de Nederlandse samenle^ ving. Het viel in een tijd waarin het Nederlandse hoger onderwijs meer bollebozen had afgeleverd dan de maatschappij nodig had, althans: bereid was te betalen. Zijn ze niet te duur? Op een congres over werkloze academici dat aan de VU was georganiseerd werden sombere geluiden gehoord. Ook prof. dr. J.-Tinbergen, die nog betrekkelijk optimistisch was, vond toch dat de academicuszijn „ p r i j s " moetverlagen en waar mogelijk zich zal moeten omscholen in de richting van de behoeften van de maatschappij. Het verschijnsel van de academicus in de WW drukt de beleidsmakers extra hard met de neus op de vraag: leren, waar doe je het voor? In de Contourennota komt Van Kemenade met een antwoord. Wie het daar niet mee eens is, moet vlug z'n vinger opsteken, uiterlijk voor 1 augustus volgend jaar. Het meest hinderlijke is dit huiswerk wellicht voor bevolkingsgroepen, die er weinig belang bij hebben om duidelijk te zeggen waarvoor schoolgaan dient. Niemand durft immers nog onbekommerd te verdedigen dat onderwijs slechts moet leveren wat de arbeidsmarkt vraagt. En ook durft niemand zonder blozen meer vol te houden dat bepaalde schooltypen gereserveerd moeten blijven voor het kroost van de maatschappelijke elite. In de eerste ronde van de discussie stemden de liberalen voor een motie die op het eerste gezicht de vrijheid van onderwijs scheen te beschermen. De anti-revolutionairen stemden tegen. Hoe zit dat?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 415

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's