GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 292

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit de voorraad van Intermediate Technology Eenvoudige maïs-peller. Kan ongeveer 500 kolven per uur aan.

en zeggen: ik heb de toekomst gezien, maar die werkt helemaal niet. U noemde een tekst uit de Bijbel. Een goed uitgangspunt om wat dieper op uw religieuze achtergrond in te gaan. U heeft eens gezegd, dat u uw antichristentrauma door het boeddhisme heeft overwonnen. Wat bedoelde u precies ? 'Weet u, wanneer je opgegroeid bent in een omgeving, die beweert christelijk te zijn .. . evenwel het laatste dat een rol speelt in het leven van alledag is het christen-zijn. Ik wil maar zeggen het beperkt zich tot de zondag en niemand kan je precies vertellen wat er achter de oppervlakkige betekenis van de bijbel zit. De bijbel wemelt van tegenstrijdigheden. Ik zat er vroeger erg mee. Van een hele hoop dingen wist ik niet, wat ik ermee aan moest: 7/( ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard', zegt dezelfde persoon die ergens anders zegt 'Gezegend zijn de vredestichters'. Als jonge opgroeiende rationalist kwam mij dit allemaal voor als hocuspocus, als poespas. Bovendien is het christendom vaak zo aanmatigend t.o.v. andere stromingen, dat ik er een anti-christelijk trauma aan overhield. Het werd het laatste waar ik me mee wilde inlaten. Ik kwam dit trauma pas te boven toen ik in aanraking kwam met het boeddhisme. Ik zeg niet dat het boeddhisme beter is als het christendom. Dat zou een zinloze uitspraak zijn, maar in het boeddhisme vond ik de waarheid. Een beroemde preek van Boeddha kan misschien verduidelijken wat ik bedoel. Op een gegeven moment krijgt Boeddha bezoek van een belangrijk persoon, die hem allerlei hoogdravende vragen stelt. Boeddha antwoordt niet, maar hult zich in stilzwijgen. De man wordt onrustig, dan kwaad en loopt uiteindelijk woedend weg. Daarop komen zijn discipelen en vragen hem: 'Waarom heeft u geen antwoord gegeven?' Boeddha antwoordt: 'Oh, dit waren slechte vragen. Natuurlijk had ik antwoord kunnen geven, maar de Boeddha heeft geen meningen, de Boeddha heeft gezien.' Dat bedoel ik met de waarheid. We vragen ons niet meer af wat de waarheid is. Het is net zoals met Pontius Pilatus, die aan Jezus vroeg: 'Wat is de waarheid?', maar wegliep en niet eens op het antwoord 26

Uit de voorraad van Intermediate Technology: een dorsmachine: met een zadel en trappers.

bleef wachten. Mensen die hier nooit mee gezeten hebben, hebben over allerlei onderwerpen allerhande meningen, maar ais mensen naar mij toe zouden komen en me dat soort vragen zouden stellen, dan zou ik net als Boeddha antwoorden: 'Ik heb gezien'. Wat ik maar wil aangeven is, dat er verschillende waarheidsniveaus zijn. Daar waar het gaat om de hele belangrijke zaken in het leven, is het moeilijk aan te geven wat die waarheid is. Daar kom je niet achter door voortdurend onderzoek. Die moeilijkheid kun je alleen overstijgen door een verandering in je eigen 'ik'. roc^7 hebt u zich niet laten bekeren tot het boeddhisme? 'Neen. Ik hou er niet van om in dit soort zaken te veranderen. Ghandi werd eens gevraagd waarom hij zich niet bekeerde tot het christendom. Het hindoeisme zit immers vol allerlei eigenaardige zaken en is niet zo goed als het christendom. Ghandi zei daarop: 'Dan moeten we het hindoeïsme beter maken'. Toen men hem toch trachtte over te halen, zei hij: 'Je moet thuisblijven, daar waar je behoort'. Welnu dat is een goede uitdrukking 'Je moet thuisblijven'. Dat heeft me nooit meer losgelaten, sedert ik het tientallen jaren geleden gehoord heb. Dat heeft het me ook gemakkelijk gemaakt om niet mee te doen aan buitenissigheden als het bekeerd worden tot het boeddhisme, terwijl je in West-Europa leeft. Maar u bent wel overgegaan van de kerk naar de katholieke kerk . ..

protestantse

'Ja, toen ik mezelf afvroeg of 'ik moet thuisblijven' ook van toepassing was voor de verschillende stromingen van het christendom, vond ik dat dat niet zo was. Je blijft thuis wanneer je christen blijft.' Waarom hebt u het gedaan? Was het een gemakkelijke stap? Het was geen traumatische stap. Of in ieder geval bezit ik niet het temperament om me daar vreselijk druk over te maken, dramatisch te doen, enz. Het kan zijn dat ik te weinig diepgang heb. Ik vond het verstandig om het te doen. Het paste ook in de familie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's