GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 386

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 386

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magame 32 komt alles in orde. Ik herinner me een deelnemer aan de cursus waarbij ook problemen waren. Hij was geopereerd aan zijn been. had daar erg veel last van gehad, maar dat was weer helemaal goed gekomen, gek genoeg kreeg hij tijdens het mediteren weer verschrikkelijke pijn bij die oude littekens. Ook hij kreeg de raad om maar gewoon door te gaan. Zo zal iedereen zijn typisch eigenaardige ervaringen wel hebben tijdens T.M. Later begon ik dat opzwellen wel prettig te vinden. En je merkt meer op aan jezelf, je merkt dat je handen en armen erg zwaar worden tijdens het mediteren, je hebt je handen gevouwen in je schoot en als je klaar bent dan liggen ze daar loodzwaar bij wijze van spreken. Je ademhaling gaat ontzettend naar beneden, er is een belachelijke lage frequentie van in- en uitademen, je hartslag wordt lager en zo zijn er wel meer effecten, daar denk je zo niet aan want denken verstoort de meditatie. Het had wel degelijk effect op me. Wanneer ik behoorlijk moe ben van het bestuurlijke werk hier op de faculteit, vergaderingen, brieven en dat soort dingen, dan is dat gevoel van vermoeidheid pertinent weg als ik in de bus gemediteerd heb. Mediteer ik niet dan blijft die vermoeidheid, doe ik het wel dan voel ik me fitter, minder gespannen, lekker. Er komt een toestand van geestelijke rust en daar kun je een avond op teren. Ik merk ook dat je een soort potentieel, een voorraadje opbouwt met TM. want als ik het een paar maal oversloeg, dan bleek ik het minder nodig te hebben, er is een voorraad ontspanning. Nu ik het niet meer zo vaak doe. TM, merk ik dat ik veel gauwer moe word. misschien raakt m'n voorraadje op? Ik doe het nu minder vaak. Ik ben niet altijd in de gelegenheid om er tweemaal twintig minuten per dag voor uit te trekken, daar moet je je werkelijk toe zetten. Dat komt natuurlijk bij vrij veel mensen voor. dat je begin-enthousiasme terugloopt en dan kan er de klad in komen. Nu gebruik ik het eigenlijk als een soort aspirientje, als ik me erg vervelend voel dan doe ik het weer en dan gaat het over. maar dat is niet de goede manier van mediteren, dat moet regelmatig gebeuren. Je hebt daar ook veel supervisie en begeleiding bij nodig, en dat kun je krijgen op het centrum, daar ben ik niet zo vaak geweest, ook al omdat het zo ver uit de buurt is.

Terugtrekken Daar komt nog iets bij. Die T.M. sloot goed bij mij persoonlijk aan. ik heb altijd bewondering gehad voor een kluizenaarsbestaan, terugtrekken uit de wereld vind ik ontzettend belangrijk, je niet laten meesleuren door de stroom van oppervlakkige gebeurtenissen, een zoeken naar rust en houvast, dat binnen jezelf kan liggen, maar ook buiten jezelf, in je geloofsleven.

Ik geloof ook in iets absoluuts buiten mijzelf. Ik geloof niet dat je via T.M. dal absolute kunt bereiken. Mensen pakken T.M. om twee redenen, voor hun gespannenheid en om filosofische redenen. Men zoekt therapie en waarheid. Wat de religieuse kant betreft, daarin zit een stukje teleurstelling, want T.M. geeft geen uitzicht op een straks, iets achter en na dit leven. T.M. geeft wel uitzicht op het nu. Want het is opvallend dat je na zo'n fase van rust meer actief komt te staan in de samenleving, dat heb ik zelf ook duidelijk gemerkt, het is niet alleen maar een vlucht uit de werkelijkheid. Ik ben werkelijk geen mens voor actiegroepen of zo, maar je keert na T.M. terug met nieuwe energie in die werkelijkheid van de samenleving om je heen. Ik merkte ook dat ik me vrijer kon opstellen, gemakkelijker met mensen om kon gaan. Tijdens T.M. heb je natuurlijk geen behoefte aan anderen, dat zou alleen maar verstorend zijn, maar daarna voel je je vaak fitter en beter toegerust voor de wereld om je heen. De nare en belachtelijke kant ervan is de volkomen Amerikaanse verkooptrucs waarin T.M. is verpakt: alles gaat beter, je inkomen wordt verdubbeld, je stijgt op de maatschappelijke ladder, je kunt beter athletische prestaties leveren en ga zo maar door. Ook die grootheidswaan van wij zullen die wereld wel eens veranderen, dat is vervelend hoor, een sterk overdreven optimisme. Maar zoals ik al zei, T.M. is erg goed voor het moment en je kunt het ook prophylactisch gebruiken, als voorzorgsmaatregel voor stress, zeker. Het zoeken naar antwoorden op de werkelijke vragen van dit leven, antwoord op de dood. de verbreking van dit leven, dat komt niet aan bod. T.M. is gewoon een goed receptje bij en voor spanningen, heel praktisch, en daar ben ik erg dankbaar voor, de filosofische duik in T.M. heeft me niet bevredigd, houvast zoek ik voor en na deze ervaring met T.M. in mijn geloof dat me verder brengt en doet uitstijgen boven het tijdelijke.''

Flip Pcipma, vijfde jaars-student etononiie, schreef het artikel over werkloosheid, dat op deze pagina begint. Hij is een van de redacteuren van het Economisch Bulletin, het blad van de economische faculteit aan de VU, waarin de laatste maanden uitvoerig aandacht werd besteed aan werkloosheid.

Zo sprak Dick van Kampen over transcendente meditatie. Dit individuele bericht verduidelijkte veel voor mij en gaf meer houvast om mijn positie te bepalen tegenover dit verschijnsel. Ondertussen stroomt de Rijn verder.

octcfl

P. S. Drs. D. van Kampen is W. M. aan de Subfaculteit psychologie, afdeling klinische psychologie.

ox^ •)'>

Ajet?,

liset^^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 386

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's