GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 208

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 208

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

magadne 30 dat je niet verzeild kunt raken in 'n situatie van medeplichtigheid aan dingen, waarvoor je in geweten niet tekent. Neem de Stalinperiode. Dit partijsysteem maakt gruwelijke dingen mogelijk. „Dat lag niet aan 't partijsysteem, maar aan de gehele ontwikkeling binnen Rusland zelf en de positie van Rusland in de wereld. Die factoren leidden tot een enorme centralisering van beslissingsbevoegdheid. Natuurlijk kunnen mensen fouten maken, ook binnen de CPN. Het is een algemene kwestie dat je misbruik van vertrouwen kunt maken. Dat zijn algemene verschijnselen, die geen politieke leidraad opleveren. Je moet kijken: wat is de politieke inhoud, wat zijn de politieke mogelijkheden van verschillende principes." — U voelt niet aan, 't gewetensconflict dat zou kunnen ontstaan? „ I n theorie... Maar, dat kan andere mensen in andere partijen ook gebeuren. Je moet leren vertrouwen in elkaar te stellen, dat je je kameraadschappelijk opstelt. Jezitin nstrijdsituatie." — Daar excuseert u het mee. „Voor een deel. Ik ervaar het zelf niet als een probleem. Ik constateer gewoon, dat het een politieke noodzaak is." — Er zijn nogal 'es w a t mensen uit de communistische partij gegooid, hier en elders. „Dat zijn heel andere zaken. Er zijn uitvoerige discussies geweest en als mensen dan recalcitrant blijven, tegen de partijlijn ingaan... Over alle belangrijke zaken wordt in de partij gediscussieerd, maar die moet op 'n gegeven moment gesloten worden. Dan moet je tot handelen overgaan. Dan gaat een nieuwe fase in. Achteraf kun je dan weer discussiëren over de ervaringen, of het wel 'n juiste politiek is geweest." — En al die mensen, die er uitgegooid zijn, zijn dat allemaal mensen die... ,,Van die gevallen die ik ken, weet ik dat ze zich hebben

verzet tegen de partijlijn, obstructie hebben gepleegd en naar buiten toe de eenheid hebben verbroken. Uiteraard ken ik niet alle gevallen. Ten slotte nogmaals de doelstelling. Acht Niko Schouten het streven naar een christelijke universiteit legitiem? „Ik zou het bijzonder onderwijs als zodanig niet willen aanvallen, maar ik zeg w è l : onderwijs is een gemeenschapsvoorziening. Daar moeten democratische beginselen gerespecteerd worden. Gegeven dat kun je besluiten in een bepaalde geest samen te werken. Dat vind ik geen punt. Maar het mag geen selectie-instrument zijn. Dan wordt de doelstelling een machtsmiddel, die met die gedachte niet in overeenstemming te brengen is. Ik zie het christendom in de eerste plaats als een sociale beweging, die maatschappelijke en persoonlijke problemen in religieuze vormen uitdrukt. Daarom kan met de doelstelling op de universiteit praktisch samengewerkt worden bij de wetenschappelijke analyse van die problemen door christenen en niet-christenen met verschillende politieke opvattingen. We moeten juist discussiëren over deze positieve uitwerking van de doelstelling. Datwillen wij communisten ook. — Maar de CPN-leer mag hier niet worden toegepast op het punt van selectie van mensen? „Een partij is geen gemeenschapsvoorziening". — Had het anders gelegen wanneer de V U , zoals vroeger, niet door 't Rijk werd betaald ? „Ook dan zou ik 't zo willen stellen, dat onderwijs maatschappelijke effecten heeft en dat iedereen, van welke komaf ook, daar in principe recht op heeft. Je bent als onderwijsvragende, afhankelijk van het aanbod. — Welke middelen acht u legitiem om het karakter van de universiteit te handhaven? ,,Dat de mensen zich bereid verklaren naast de geest daarmee in te stemmen. Dat vind ik legitiem. Daar zal ik me n iet tegen verzetten."

J. Lanser(CNV):

Congres over marxisme en christelijk geloof Een gesprek m e t de heer J . Lanser (lid v a n d e ledenraad van d e V U - V e r e n i g i n g e n v o o r z i t t e r v a n het Christelijk N a t i o n a a l V a k v e r b o n d ) eindigt m e t de suggestie een b i j e e n k o m s t voor t e bereid e n op het t h e m a : m a r x i s m e e n christelijk g e loof. Bijna overbodig t e z e g g e n , d a t h e t gesprek ging over d e doelstelling v a n d e V U e n o v e r , zeg maar, d e „ CPN-problematiek". „ Waarom zou je", aldus d e heer L a n s e r , „juist als VU, niet een bijeenkomst organiseren van een breed- vormend karakter, waar niet alleen maar geleerde verhalen worden gehouden, maar waaraan ook de mensen kunnen deelnemen die belangstelling voor de Vrije Universiteit hebben? Watje verder ook van de discussie die nu wordt gevoerd mag denken, ze is niet incidenteel". D e ledenraad, die zich 2 2 m e i m e t d e d o e l s t e l ling gaat b e z i g h o u d e n , m a g er rekening m e e h o u d e n , d a t het o n d e r w e r p ter sprake w o r d t g e b r a c h t .

Eerder was de nota van de werkgroep-doelstelling aan de orde geweest. De heer Lanser heeft uit de nota begrepen, dat er problemen bestaan in de relaties tussen religie, wetenschapsbeoefening en de vorming van mensen. Hij vraagt zich af, nu over zulke essentiële vragen onduidelijkheid bestaat, of dan de doelstelling reëel mag worden genoemd. Hij vindt dat de nota weinig te zeggen heeft over de voorwaarden waaronder de doelstelling zou kunnen functioneren. „Een doelstelling hoe fraai ook geformuleerd, maakt van een universiteit nog geen christelijke worden gerealiseerd. Ik heb er zelf nog geen definitief standpunt over; ik zit nog in de sfeer van de vragen. Die universiteit en maakt onderwijs niet tot christelijk onderwijs. Ik verwacht dat mensen, dat een Vereniging, die een doelstelling kiest voor christelijk hoger onderwijs, duidelijk zal maken op welke manier die doelstelling kan vragen zijn na het lezen van de nota niet verdwenen." Is wel voldoende doordacht wat het onderwijs tot christelijkonderwijs kan maken? Waar ligt het onderscheid met het onderwijs dat zich niet als christelijk aandient? Zit het verschil hem in het wel of niet beginnen met gebed, in de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 208

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's