GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 56

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

uu magazine 10

/ijn loon in de tijd van negen maanden tot de helft van de koopkracht teruggebracht. De minister van ekonomische zaken maakt lange reizen door heel de wereld om nieuwe kredieten te krijgen; tot nu toe hebben de geldschieters van het noordelijk halfrond nog niet veel animo getoond om nieuwe kapitalen in een zo onzeker land te investeren. Het gevolg is dat de midden-klasse Argentinië was één van de Latijns-Amerikaanse landen die daar het sterkst in was — gedoemd is om te verdwijnen. Vele mensen proberen te emigreren. Deze ekonomische politiek is duidelijk gunstig voor de grote grondeigenaars en een bepaald gedeelte van de industriëlen. De rijken worden nog rijker; zij die arm zijn zien hun ellende toenemen. Het kan niet anders of er is een verband tussen de ideologie van de profane drieëenheid en deze ekonomische politiek. De enige manier om dit christendom te verdedigen is de vorming van een leger met kruistochtmentaliteit; dit christendom is kennelijk niets anders dan de rechtvaardiging op ideologisch gebied van een niets ontziende kapitalistische pohtiek. Marx zou likkebaarden bij de kans zulk prachtig materiaal als illustratie van zijn religiekritiek te verkrijgen; in dat opzicht bewijzen de Argentijnse verdedigers van de Christelijke beschaving evenals hun Zuid-Afrikaanse vrienden onschatbare diensten aan allen die er van overtuigd zijn dat het bezig zijn met de strukturering van een betere wereld onverzoenlijk is met het er op na houden van religieuze noties. Het is interessant te signaleren dat het in dit verband er kennelijk niet toe doet of men protestant is of katholiek: voor de vorming van een Zuid-Atlantische verdedigingsorganisatie (Angola!) kan men zich met hetzelfde pathos op dezelfde geestelijke waarden beroepen.

De terreur Mauricio López is op 1 januari van zijn bed gelicht door gemaskerde mannen. Wie zijn dat? Het is gebleken dat de officiële woordvoerders van leger en politie nergens van weten. Het is ook bekend dat in Argentinië nog steeds instanties opereren als in het verleden bekend waren onder de naam A.A.A. (~ alianza anticomunista argentina). Dat zijn groepen vrijwilligers die menen dat de offi-

ciële veiligheidstroepen te laks zijn ofte veel gebonden aan wettelijke voorschriften. Toen Videla de macht greep, beloofde hij aan dit soort groeperingen, of ze nu van rechts of van links waren, een einde te maken. Het is veelzeggend dat de Argentijnse kranten wel dagelijks lijsten publiceren van linkse mensen die gedood of gevangen zijn; nog nimmer heeft men iets kunnen lezen van een rechtse terrorist die gegrepen is. Men kan dat verschillend interpreteren. Sommigen zeggen dat Videla tegen hen wil optreden maar het niet voldoende kan, omdat dergelijke groepen de steun hebben van énkele generaals van de officiële strijdkrachten. Anderen suggereren dat in werkelijkheid de vrijwilhgers tips krijgen van de erkende veiligheidsdiensten om de vuile karweien op te knappen. Het maakt in wezen niet veel uit voor welke van de twee interpretaties men wil kiezen. Een feit is dat de vrijwilligers-organisaties kunnen funktioneren en onkontroleerbaar zijn. In het licht van het bovenstaande is het niet moeilijk te begrijpen waarom López van zijn bed is gelicht. Hij weigerde de Messias in te kapselen in het geprefabriceerde systeem van vaderland en familie en wilde de kritische instantie van die Messias ten aanzien van welke maatschappijvorm dan ook open houden; op dezelfde wijze was hij evenmin bereid zijn verdrukte naaste in te lijven in het identiteitssysteem van een kapitalistische levensbeschouwing. Daarom is hij het slachtoffer geworden van terreur. Momenteel wordt via allerlei internationale organen getracht het nodige te doen om zijn gevangenschap (waar?) zo kort mogelijk te doen zijn. Hoe het ook afloopt, zijn toekomst in Argentinië lijkt onzeker en dat

houdt in dat opnieuw de kritische minderheid in dat land nog kleiner geworden is. Het is op zijn minst veelzeggend dat de verdediging van het tweezwaarden-christendom waarvoor de Argentijnse militairen willen vechten onmiddellijk gekoppeld is aan dit soort terreur. Het is vooral veelzeggend omdat achter dit christendom een duidelijke visie verborgen is die te maken heeft met een bepaalde organisatie van het ekonomische en sociale leven: zij die daar doorheen kijken en profetisch-ontmaskerend optreden, zijn hun leven niet meer zeker. Konsekwent christenzijn in de meerderheid van de Latijns-Amerikaanse landen is op dit ogenblik een zaak die men moet overwegen: is men bereid de prijs voor het discipelschap te betalen? De vraag dringt zich op in hoeverre de internationale steun die de gevangen López op dit moment ontvangt efficiënter had kunnen worden ingezet toen hij nog vrij was om zijn projecten te leiden: ligt er niet een duidelijke verwantschap tussen wat hij aan wijsgerig programma formuleerde en b.v. de doeleinden van de VU? En zou het niet zaak zijn op dit ogenblik de wereld af te speuren op soortgelijke gevallen en ze dan de steun en erkenning te geven die ze verdienen? Ik denk dat een dergelijke solidariteit menigmaal ook zeer effektief kan zijn om de terreur een weinig in te dammen. Afgezien van het feit dat zo de universiteit van het noordelijk halfrond een steentje bijdraagt tot kontinuering van die wetenschappelijke programma's die duidelijk geïnspireerd zijn door het geloof in woord en daad van de Messias. De genoemde afgoden zullen de daar en hier heersende chaos alleen maar vergroten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's