GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 140

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

^

magazine 6 Afgezien van de landwinningen in het I Jsselmeer is N ederland de afgelopen 25 jaarniet in omv ang toegenomen. Maar op die vrijwel gelijk gebleven oppervlakte was het voor de rest alles groei en uitbreiding wat deklok sloeg. Het nationaal inkomen verdrievoudigde tussen 1950 en'75; de bevolking groeide van 10 tot 13,5 miljoen; het aantal auto's van 140.000 tot 3,3 miljoen; het aantal door personenauto's afgelegde kilometers met4 miljard tot 52 miljard; het aantal vliegbewegingen op Schiphol en Zestienhoven (bij Rotterdam) van ongeveer 25.000 tot meer dan 175.000.0 ns land is er — zo wil hiermee gezegd zijn — de laatste 25 jaar niet geruislozer op geworden. De uitbarsting van activiteit is met vervuiling van allerlei aard gepaard gegaan, onder meer met een hoop herrie. En omdat Nederland niet groter is dan het is, hebben steeds meer mensen daarmee steeds dichter bij huis te maken gekregen.

Wat te doen en wat kost dat? Wat kan er concreet tegen verkeers- en vliegtuiglawaai worden ondernomen? Tal van maatregelen en voorzieningen zijn denkbaar. Eerst kijken we naar de lawaaibrónnen. Dat zijn zowel auto's als wegen, zowel vliegtuigen als vliegvelden. Je kunt zorgen dat die bronnen minder lawaai maken, of — als dat niet gaat — zorgen dat ze worden afgeschermd. Voor auto's kan worden gedacht aan snelheidsbeperking. Of zoiets in de praktijk werkt, hangt af van de controle. Ook kan het wegdek worden verbeterd, of men kan zorgen dat de individuele auto minderlawaai maakt. Wegen kunnen worden ingegraven. Verkeersstromen kunnen worden omgeleid of kleiner gemaakt (hoewel het eerste in feite neerkomt op verplaatsing van het lawaai en het tweede niet lijkt te worden bevorderd). Onder het hoofdstuk afscherming moet het plaatsen van aarden wallen of schermen vlak langs de wegen worden verstaan. De hoeveelheid lawaai die door vliegtuigen wordt voortgebracht, hangt af van het type, van het startgewicht en van de klim- en dalingshoeken. Vliegtuigen die zeer steil opstijgen en dalen lijken voorlopig te duur te zijn. Vermindering van lawaai zal vooral moeten worden gezocht in het „5/f//er" maken van nieuwe motoren. Over eenjaar of tien hoopt men die 10 dB(A) geruislozer te hebben. Het aanpassen van bestaande motoren is eveneens erg duur.

Verder is het mogelijk het A^ninl,, vliegbewegingen" te beperken; bij starten en landen vooral die banen te gebruiken die niet in het verlengde liggen van dicht bewoonde gebieden en het verleggen van bestaande banen — of nog rigoreuzer — het verplaatsen van een vliegveld. Over al die punten bestaat er nauwelijks enig beleid. Het stiller maken van vliegtuigen zelf, naar bepaalde normen, lijkt voorlopig de enige haalbare kaart al zal dit pas op lange termijn werkzaam blijken. O ver het afschermen van de bron kan in het vliegverkeer in het geheel niet worden gedacht. Behalve de lawaai-bestrijding aan de bron, kunnen natuurlijk ook bij de „ ontvanger" maatregelen worden genomen. Waar nog gebouwd moet worden, kan bij het ontwikkelen van de plannen rekening worden gehouden met mogelijke geluidshinder. Wanneer de huizen er al staan, de wegen er al liggen en de auto's al rijden, is er maar één mogelijkheid: gevel-isolatie. Dat wil zeggen: kieren dicht maken, dikker glas of dubbele beglazing in de ramen. Het spreekt vanzelf dat het lawaai in de tuin of op het balkon daarvan niet minder wordt. Verder kan er nog naar worden gestreefd de ruimte tussen bron en ontvanger,, o/? ie vullen", bij voorbeeld door tussen weg en woonwijk utiliteitsbouw (b.v. kantoren) neer te zetten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's