GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 278

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 278

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vu magazine 12

methode". De adviseur die volgens deze methode werkt, probeert vooral de leden van de organisatie zelf actief te krijgen bij het oplossen van de problemen. Hij stelt zich eerder op als begeleider, dan als ,,oplosser". Een belangrijk verschil tussen beide methoden is verder, dat de cliënt bij de ,.inhoudelijke methode" tamelijk passief kan blijven tot het moment waarop het rapport van de adviseur verschijnt en hij diens voorstellen moet gaan uitvoeren. Bij de ,,proces-methode" is hij (de cliënt) vanaf de eerste dag betrokken bij het analyseren en oplossen van Je problemen. In de praktijk bestaan er overigens talrijke ,,mengvormen" van beide methoden. Een andere vraag, die in het onderzoek aan de orde werd gesteld, had betrekking op het type organisatie waaraan advies wordt gegeven. Bestaan er verschillen in effect tussen de adviezen die gaan naar een organisatie die niet is gericht op het maken van winst en organisaties die dat wél zijn? Het antwoord kan kort zijn; dr. Van de Bunt vond geen verschillen.

Soorten problemen Uit de aanhef van dit verhaal bleek al, dat er in organisaties allerlei verschillende soorten problemen kunnen bestaan. Dr. Van de Bunt deelde ze in in drie groepen. Hij onderscheidde: structurele problemen, dat zijn problemen die te maken hebben met de taakverdelingen en gezagsverhoudingen in de organisatie; strategische problemen, dat zijn problemen op het gebied van beleidsbepaling, koersbepaling, overleving en tenslotte: culturele problemen, die ontstaan wanneer de samenwerking tussen de mensen te wensen overlaat. Uit het onderzoek bleek, dat wanneer er in een organisatie sprake is van structurele of strategische problemen, het best kan worden geadviseerd via de proces-methode, de methode dus waarbij ,,van binnenuit", met de cliënt, naar oplossingen wordt gezocht. De inhoudelijke methode (van ,,buitenaf' tegen de problemen in de organisatie aankijken en een rapport met aanbevelingen op tafel leggen) had vooral succes in die gevallen waar zich culturele problemen voordeden en dan met name wanneer er van ernstige conflic-

ten tussen mensen sprake was: wanneer men niet meer ,.on speaking terms" was.

Vakbonden en OR De proces-methode sorteerde, volgens het onderzoek, in veel meer gevallen effect dan de inhoudelijke. Bovendien signaleerde dr. Van de Bunt de trend dat (elementen van) de procesmethode in de praktijk steeds vaker worden gebruikt. De adviseur is geneigd zijn cliënt eerder en vaker te betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Des te opvallender is wellicht dat de ondernemingsraden en vakbonden nauwelijks een rol spelen bij het tot stand komen van een advies. .,Naast een geringe geneigdheid van de leiding van de organisatie om deze organen bij het adviesproject te betrekken is ook zeker sprake van een te weinig attent zijn van ondernemingsraad en vakbonden om erbij betrokken te worden", aldus het proefschrift. VU-magazine merkte op, dat die terughoudendheid begrijpelijk is, omdat het inwinnen van advies en het ten uitvoer leggen van oplossingen vooral een zaak zal zijn van bedrijfsleidingen. Dr. Van de Bunt beaamde dat, maar meende desondanks dat er kansen worden gemist. ,,Ondernemingsraden en vakbonden zitten veel te weinig op het vinkentouw waar het adviesprocessen betreft. Dat geldt vooral, nu er steeds meer volgens de proces-methode wordt geadviseerd. Wanneer er op een gegeven moment een rapport op tafel komt te liggen (zoals bij de inhoudelijke methode te doen gebruikelijk, red.) dan kan een ondernemingsraad zijn reactie daarop geven. Maar bij de proces-methode begint er, vanaf het moment dat de adviseur binnenkomt, geleidelijk van alles te veranderen in de organisatie. Een ondernemingsraad kan dan veel minder gemakkelijk traceren wanneer en waar iets verandert. Mijn indruk is, dat raadsleden en vakbondsmensen onvoldoende door hebhen, dat adviesprocessen gemoderniseerd zijn. Het zou voor hen zaak moeten zijn om, bijvoorbeeld door in een stuurgroep zitting te nemen, van dag tot dag de veranderingen in de organisaties te volgen". (cjll

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 278

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's