GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 234

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 234

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

nl magazine 12 immers we bevinden ons hier toch in 10.000-doUar-vragen een ver ontwikkelde post-industriële samenleving, waarvan bekend is dat De laatste werkdag van ons bezoek de levensstandaard tot de hoogste in was voor de helft gewijd aan een ontde wereld behoort! De ongekende moeting met de leden van de provineconomische groei van dit land weer- ciale overheid van Zuid Scania in het spiegelt zich bijvoorbeeld in het cijfer provinciehuis te Lund. Wij hadden voor de nationale productie per hoofd daar de gelegenheid van gedachten te van de bevolking. Stellen we het jaar wisselen met drie politici, één van de 1860 op 100 dan bedraagt het Zweedse centrum-partij (de vroegere boerencijfer voor 1960: 804. Ter vergelijking: partij), één sociaal-democraat en een een slechte tweede is Japan: 655. Dan conservatief. Lang werd uitgeweid volgen Noorwegen: 460, Denemar- over de problemen, die waren gerezen ken: 447 en pas veel later, na een reeks nu de sociaal-democraten voor het van andere landen Nederland met 235. eerst sedert vele jaren in de oppositie Het inkomen per hoofd van de bevol- zijn. Deze problemen werden vooral king was in 1938 mèt dat in het Ver- naar hun bestuurstechnische aspecten enigd Koninkrijk het hoogste van Eu- uitgemeten. ropa. In 1950 kon geen Europees land Onze belangstelling ging echter naar echter nog de vergelijking met Zweden andere zaken uit. Het ging ons vooral doorstaan. om de uitwerking van de acht jaar ouDat de omvang van de sociale dienst- de wet op het gemeentelijk bestuur, verlening door dit alles gunstig wordt waarbij gepoogd is de plaatselijke debeïnvloed is een duidelijke zaak. Wij mocratie, één van de hoekstenen van bezochten een wijk in Malmö: Öster- het Zweedse bestel, verder te verstergard, waar één van de reeds eerder ken door het scheppen van meer mogenoemde zes projecten van Harald gelijkheden voor burger-participatie. Swedner was gelokaliseerd: een ras- Lukt het op deze wijze te komen tot echte probleemwijk met een zeer hoog meer samenhang en coördinatie in het welzijnswerk? Kunnen de instellingen percentage bijstandstrekkers. het overheidsbeleid beïnvloeden? Wat Een 'krottenwijk? Zo te zien niet bepaald. Wel zijn het is de plaats van autonome volksbewefantasie-loze, monotone huizenblok- gingen binnen een op deze wijze georken met erg gehorige flatwoningen. ganiseerde lokale democratie? Maar voor een krottenwijk doet het Onze voorstudie had uitgewezen dat de provincies bij uitstek verantwoorallemaal nog teveel ,.clean" aan. Zoals in alle grote wereldsteden vor- delijk zijn voor de gezondheidszorg en men deze goedkope woonwijken een een deel van het overige welzijnswerk, toevluchtsoord voor buitenlandse ar- terwijl de gemeenten de zorg hebben beiders. We bezochten een basis- voor bijstandszaken, kinderzorg, beschool waar onderwijs in 27 (!) talen jaardenzorg en de alcohol- en drugswordt verzorgd, waaronder Neder- verslaafden en het resterende wellands: omdat er I nederlandstalig kind zijnswerk. Op onze vraag of dit een de school bezocht was er ook een Ne- samenhangend welzijnsbeleid niet in derlandse onderwijzer in de staf aan- de weg staat, werd geantwoord dat de wezig. Tijdens ons bezoek kon deze Nobelprijs klaar ligt voor een ieder, man zich verdienstelijk maken als die de hier inderdaad aanwezige tolk, iets wat hij dan ook met verve problematiek tot een oplossing kan deed. 70% van de leerlingen van de brengen. Harald Swedner noemde in eerste klas was immigrant. Het totaal een nabespreking onze vragen 10.000 aantal buitenlandse kinderen bedroeg dollar-vragen, dat wil zeggen ,,iets" te ca. 500, waarvan 126 Servokroaten, 67 moeilijk om met gereedliggende antDenen, 91 Turken, 46 Grieken en ver- woord-oplossingen te repliceren. der Finnen, engelstaligen, IJslanders. Interessant was het antwoord op de Polen. Tsjechen, Hongaren enz. De volgende vraag: onlangs is er een moslimkinderen vasten gedurende de nieuw wetsvoorstel ingediend, een Ramadan, krijgen ander voedsel wan- soort raamwet op sociaal welfaregeneer de rest varkensvlees eet en wor- bied, die beoogt meer vrijheid te geven den niet onderwezen uit de Bijbel. Eén aan de plaatselijke gemeenten om hun van de doelen van het onderwijs aan eigen dienst-verlening in te richten. deze school is de kinderen tweetalig te Zijn de hier vertegenwoordigde polimaken. Ze moeten zowel hun moe- tieke partijen eenstemmig in hun oordertaal als het Zweeds leren beheer- deel over dit voorstel en zo niet, kunt u de bestaande verschillen op dit punt sen. voor ons uiteenzetten? Het antwoord luidde: dat er wel overeenstemming moet bestaan, gelet op

de wijze waarop z o n voorstel tot stand komt. Reeds in het allereerste beginstadium zijn de verschillende partijen betrokken bij de formulering ervan en vindt er een levendig onderhandelingsproces plaats over de inhoud. Dat betekent dat al vrij spoedig een gezamenlijke verantwoordelijkheid bestaat voor wat uiteindelijk als voorstel in de openbaarheid komt. Deze uiteenzetting werd met nogal wat scepsis aangehoord, immers ,,gezamenlijke verantwoordelijkheid'' houdt hier eigenlijk in: binnenskamers en buiten de openbare en publieke controle om gevoerd overleg, een aanvechtbare manier om gestalte te geven aan de democratie. Scepsis rees ook bij de geponeerde decentrale bestuursvorm in Zweden, tenminste wat het specifieke welzijn betreft. Men kan de zorg voor het welzijn niet losmaken van de zorg voor welvaart en werkgelegenheid, voor het beleid inzake sluiting van fabrieken bijvoorbeeld. Maar ons forum stelde de centrale regering verantwoordelijk voor dit laatste beleid, ook al herinnerden wij het gezelschap aan de eerder gegeven informatie door datzelfde forum, volgens welke wij de aanwezige afgevaardigde van de centrum-partij moesten beschouwen als de eerste minister van Zuid Scania. Men kan zich afvragen wat nu het voordeel is van een gedecentraliseerd beleid wanneer dat de mogelijkheid opent om de lokale en regionale overheid te laten geuren met al het moois dat er in hun gebied tot stand komt terwijl de kwalijke zaken doorverwezen worden naar hogere machten. De aanwezige tolk (de man deed het gezelschap voortdurend aan H. J. A. Hofland denken) kreeg het er ook steeds moeilijker mee - met als voordeel, dat het belerende toontje in de loop van het debat geleidelijk verdween. Alle colleges en bezoeken (we hebben in dit artikel slechts een greep gedaan) hebben tenslotte nog deze ervaring opgeleverd: deze vorm van postacademisch onderwijs - er bevonden zich zes afgestudeerden van de vakgroep in het gezelschap - is door betrokkenen zeer positief gewaardeerd. Er konden leerzame uitwisselingen plaatsvinden met de ontvangende instellingen en ook met de doctoraal studenten waarvan wel opgemerkt kon worden dat zij in hun vraagstellingen en aandachtspunten soms andere accenten legden dan de rest; iets waarover onderling weer boeiende gesprekken konden worden gevoerd. Al met al: ,,Zweden" zal ons nog lang heugen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 234

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's